Jugoslovenski Rotar

и ако се њиме оштећује други такмичар, то се још у таковом делу не стичу критерија учина, предвиђенога у 5-у 1 закона о сузбијању нелојалне утакмице.

Имамо у овом погледу и противних пресуда других судова где се више води рачуна о добрим обичајима који владају у пословном промету.

Ова неједнака пракса је по моме мишљењу највећи недостатак у сузбијању нелојалне конкуренције.

Тужба по овом закону иде за тим: да забрани даље вршење овог дела, да уклони тиме створено неисправно стање и да се накнади учињена штета.

Нелојална реклама.

Реклама је једна од најефикаснијих и према томе пи најзначајпијих оружја у привредној утакмици.

Добра реклама привлачи пажњу човека, који је у питању набавке дотичног предмета неутрално расположен и делујући на његов разум ни осећаје убеђује га да је тај предмет и за њега потребан, па га тако паведе на куповину. Здрава и поштена реклама је важна полуга не само промета него и социјалног напретка.

Али исто толико је нелојална реклама штетна и за такмичаре и за потрошачку публику. Која је реклама нелојална 2

Сви нетачни наводи, који могу изазвати изглед нарочито повољне понуде, сачињавају дело нелојалне рекламе. Но каткада се и објављивање истинитих навода квалификује као нелојална реклама. Тако, ако п. пр. власник пансиона за реконвалесценте у планинском крају, где иначе нема лекара, рекламише свој завод као »панснон Дра. Н. Н-а« онда ће сваки мислити да је власник лекар. Зато, ма да је власник заиста доктор — али филозофије — тај истинити навод би се могао квалификовати као нелојалша реклама. Реклама може садржавати неистините наводе а да ипак не буде нелојална, а то ће бити онда ако је ненстинити навод такве природе ла не може обманути потрошаче. Такве рекламе сачињавају: дречеће објаве пупе таквих хвалисања о којима просечни потрошач на први поглед зна да су нетачне и немогуће. Примери: »вечита трајност«, »y 8 дана од висећих малих груди, чврете п бујне«, »на ћелавој глави после 15 дана бујна коса«.

Због овакових реклама наш закон није усвојно дефиницију многих страних закона који сматрају нелојалном рекламу која садржи нетачне (лажне) наводе, него каже овако: -

»Ко о приликама свог или туђег предузећа јавно изнесе или ко пропоси штогод што би могло да изазове обману а тиме овом предузећу у утакмици створи препмућетво на штету других такмичара, може бити тужен ради забране таквог изношења или проношења, уклањања тиме створеног пенеправног стања и накнаде учињене штете. Примери: за робу полусвилену — да је свилена; за фабричке производе — натпис »ручии раде) злоупотреба одликовања: штампање медаља чији је натпис нечитак. Познат је у праксп један случај да је један фабрикашт копзерве употребљавао за рекламисање једну медаљу, којом је његово псето било награђено на изложби паса. Један трговац био је осуђен по тужби такмичара стога што је одликовање стечено за парфимеријску робу на једној светској изложби употребљавао при рекламисању фотоапарата ни материјала. У месту велике изложбе исте године приреде нека лица, која се баве злоупотребом одликовања своју Gesnatajmy приватну изложбу, на којој

480