Jugoslovenski Rotar

treba vaspostaviti, mogu nesumnjivo da nadju zaposlenje Još mnogi i mnogi šumari. Rudno blago zemlje je upravo grandiozno, u velikoj meri me samo neiskorišćeno. nego i potpuno neispitano; pod takvim okolnostima jasno je da ne samo rudarski inženjeri, nego i geolozi i mineralozi imaju majširu mogućnost rada i primene svojih znanja: medjutim kod nas geolozi i mineralozi pogotovo mogu reflektirati samo na sumnjivo uposlenje u srednjim školama (nedavno je odbijeeno postavljenje geologa ı mineraloga na Filozofskom fakultetu u Skoplju. mada je dobro poznato da su nasi južni krajevi najbogatiji tudarski predeli!). Po svojim vodenim snagama Jugoslavija zauzima Jedno od prvih mesta u Europi. ali samo po snagama latentnim. dok u pogledu njihovih iskorišćavanja ona dolazi na jedno od poslednjih mesta. Elekirifikacija zemlje bi imala. pored drugih. gotovo nepreglednih i dalekosežnijih posledica. još i uposlenje raznih siruka inžinjera. na prvom mestu svekako elektroinženjera i elektrotehničara.

Sanitetski stručnjaci, u prvom redu lekari i veterinari. mogli bi se lako uposliti na selu, ako bi se podigao nivo narodnog zdravlja i hisijene. u čitavom nizu krajeva očajno nizak. Na primer. samo u Vardarskoj banovini ima devetdeset i šest sistematizovanih i praznih lekarskih mesta! Sa strane lekara se ističe. i to sa puno opravdanosti. kako Je težak položaj lekara na seln. Oyo stoji u vezi sa niskim kulturnim stanjem većine naših sela. ali intenzivni rad na privrednom. kulturnom ı prosvetnom unapredjenju sela doneo bi. van svake sumnje. puno koristi narodu. a specijalno bi stvorio mnoge i mnoge radne mogućnosti intelektualcima. a mnogo i povoljnije uslove života na selu. specijalno ı za lekare ı ostale intelektualee. Sve je tu povezano. ..tout се tient mutuellement“. kao što bi rekli Francuzi...

Kada smo već spomenuli prosvetne prilike na selu. možemo preć: na pitanje uposlenja prosvetnih radnika. koje kod nas momentano stoji dosta slabo. Jer imamo blizu hiljade nezaposlenih diplomiranih studenata filozofije ı na hiljade nezaposlenih učitelja. IL jednim i drugim teško je uposliti se van svoje struke. a takvo uposlenje bilo bi samo provizorno i nezadovoljavajuće rešenje pitanja njihova uposlenja. Ovde u Dravskoj banovini, naSoj prekrasnoj i diénoj Sloveniji, stanje narodne pismenosti Je odlično. tako da gotovo i nema nepismenih. Ali u drugim krajevima. naročito u banovinama Vrbaskoj i Vardarskoj. pa i u Drinskoj i Moravskoj. stanje prosvete na selu je veoma Zalosno. Ima krajeva gde mozemo ratunati sa gotovo 90 posto nepismenih naročito ženskih: imamo na hiljade dece koja ne posećuju školu. Škole su često veoma udaljene od mesta boravka dečje porodice. zgrade malene i nehigijenske, učionice prenatrpane. po 70 i 80 dece u odeljenju: učitelj vodi često dva i više odeljenja. Pod takvim okolnostima uspeh u mnogim i mnogim školama može da bude samo loš. A medjutim ima. kao što je spomenuto. na hiljade učitelja koji čekaju na postavljenje. Tu se ne sme štediti in ne sme oklevati. Ne može se irpeti katastrofalno stanje prosvete u mnogim krajevima i visoki procenat nepismenih. Prema tome neuposlena učiteljska masa mora se uposliti, a ı onda će biti na pretek mesta za one kandidate učiteljske službe koji pridolaze!...

Slično Je. ali nešto u drugom smislu. stanje u srednjim školama. Ne može se tyrditi da mi imamo previše srednjih škola паго-

206