JUS standardizacija

uz manje napore, mogu se mnoge uvozne Sirovine i poluproizvođi zameniti domaćim, mogu se zaštititi naši proizvodjači i potrošači i, što je jako važnO, može se OStvariti viši kvalitet koji omogućava iZVOZ ođredjenih proizvoda ili radova. Kroz kvalitet se ostvaruje ekonomičnost poslovanja i omogućuje proširena reprodukcija OUR, čime se ostvaruje i ekonomska stabilizacija OUR i cele zemlje. Bez bitne promene odnosa prema kvalitetu u orqanižaci jama udruženog rada ne može se dobiti bitka za ekonomsku stabilizaciju zemlje u delu koji je uslovljen potrebom ostvarivanja višeg kvaliteta proizvoda i usluga.

Ako je organizacija udruženog rada najbitniji faktor u borbi za kvalitet onda bi, po svoj prilici, napori ostalih faktora trebalo da budu usmereni na podsticanje i regulisanje ove borbe. ž

Komorski mehanizam na svim nivoima /savezni, republički, pokrajinski, regionalni/, kao asocijacija udruženog rada predstavlja najpogodnije mesto na kome se može podsticati borba za viši kvalitet u organizacijama udruženog rada, ali i pružiti pomoć istima, analizama sopstvenih mogućnosti u pojedinim granama ili grupacijama privrede, analizama kapaciteta i potreba, analiziranjem.mogućnosti i potreba izvoza i UVOza proizvoda, analiziranjem uslova na inostranim tržištima, od kvaliteta do cena itd. Učešće komorskog mehanizma, do sada, u svim ovim akcijama, u najmanju ruku bilo je neđovoljno. ,

Društveno stručne organizacije, instituti, naučne ustanove i ostale društveno političke i stručne organizacije takodje preds-

tavljaju snažan faktor i mogu da inicira-

ju, podstiču, obradjuju i analiziraju obezbedjivanje kvaliteta u organizacijama ud-

ruženog rada.

· Društveno političke zajednice, kroz delegatski mehanizam i svoje izvršne organe /organe i organizacije uprave/, mogu da utiču na podsticanje borbe za kvalitet kroz mere stimulacije višeg kvaliteta proizvoda i usluga, kroz destimuliranje lošeg kvaliteta i zabrane prođaje takvih proizvoda, kroz analiziranje uslova za iZVOZ naših proizvoda i potreba izvoza, kroz analiziranje situacije u inostranim zemljama, kroz političke akcije koje omogućavajuili olakšavaju izvoz itd.

Maše društvo ima potrebu da štiti naše Dctrosače /organizovane, industriju, inaividualne potrošače/ od lošeg kvaliteta, bez obzira da li se radi o uvozu ili o proizvodima i uslugama koje plasiraju naši proizvodjači. U tom cilju se na raznim nivoima u našem društvu, od strane ovlašćenih organa i organizacija donose propisi i standardi kojima se definiše društveno Opravdani kvalitet, ali se isto tako propisuju mere kontrole i nadgleđanja, posebno za proizvode, usluge i radove koji mogu da utiču na život ili zdravlje živih bića, bezbednost zemlje, zagadjivanje okoline itd. U ovom cilju poštoji čitav niz zakona koji daju ovakva ovlašćenja, a svi za-

koni se baziraju na odredbama Ustava.

Ovi propisi /oko 8O% na saveznom nivou, republički, pokrajinski, opštinski/ predstavljaju zaštitu-bedem-koji naše društvo postavlja, ograničavajući u odredjenim važnim i kritičnim slučajevima s lobodu delovanja organizacija udruženog rada. Prema tome isti predstavljaju mere prinude u cilju ostvarivanja potrebnog kvaliteta i zaštite interesa društva i potrošača. U cilju kontrolisanja da li se propisi sprovode društvo je oformilo i službe inspekcije /savezni, republički, pokrajinski, gradski, opštinski nivo/ koje proveravaju poštovanje propisa i preduzimaju sankcije ako se isti ne poštuju.

Atestiranje, u ovom svetlu, predstavlja meru prinude radi obezbedjivanja i kontrolisanja propisanog kvaliteta proizvoda i usluga , koji se plasiraju na domaćem tržištu /uvozni i domaći proizvodi/.

Uticaj atestiranja na ekonomsku stabilizaciju zemlje

Sistem atestiranja u Jugoslaviji je u nađležnosti federacije. Samo atestiranje predstavlja postupak utvrdjivanja saobraznosti karakteristika kvaliteta proizvoda propisanim karakteristikama kvaliteta, izdavanje dokumenta da postoji ova saobraznost i nadgledanje u cilju provere da se ova saobraznost konstantno održava. Da bi se atestiranje moglo da obavlja potrebno je:

da postoji propis o obaveznom atestiranju proizvoda; da postoje svi standardi koji regulišu kvalitet karakteristika proizvoda i metode kontrole proizvoda koji su predmet atestiranja; da postoje organizacije koje ispunjavaju uslove u vezi sa kontrolisanjem karakteristika, kao i organizacijske uslove za kontrolu; da organizacije budu ovlašćene od strane državnog organa za obavljanje atestiranja; da državni organ sprovodi kontrolu nad ovim organizacijama u cilju provere da iste konstantno ispu – njavaju uslove; da postoje organi inspekcije koji vrše nadzor nad atestiranjem i u slučaju odstupanja od zakomia i propisa da preduzimaju sankcije itd. Za proizvode za koje su izdati propisi o obaveznom atestiranju sistem atestiranja se već sprovodi.

U našoj zemlji se proizvodi za koje je propisano obavezno atestiranje ne mogu staviti u promet ukoliko nisu snabdeveni atestom /bez obzira da li se radi o uvoznim ili domaćim proizvodima/, kao ispravom koju izdaje Savezni zavod za standardizaciju ili od njega ovlašćena organizacija, a kojim se potvrdjuje da je proizvod na propisan način ispitan i da ispunjava propisane us-– love i zahteve u pogledu kvaliteta karakteristika proizvoda. Obavezno atestiranje se propisuje radi obezbedjivanja tehničke i konstrukcione sigurnosti proizvoda, bezbednosti i zaštite života i zdravlja ljudi, društvenih sredstava i imovine gradjana, ako to zahtevaju interesi narodne odbrane ili radi proveravanja propisanih karakteristika kvaliteta proizvoda.

>: e e SSS i RO 3 | 1 _____ __- 501