Književne novine

Koji su — beda i rita upalih očiju — sedeli visoko pušeći u Ne 4 TRiprirodnom mraku stanova sa hladnom vodom i lebdeli | na OVA OVA OVA, u GPOSKOROXODURSSSNIN e i · Koji su razgo mozgove prema Nebesima

| | o muhamedanske anđele kako se- u na Osvet-

hladnih prodornih očiju sa hai tragediji Blejkove svetlosti

Koji su bili izbačeni sa akademija zbog ludosti i štampanja ne-

__ pristojnih oda na prozorima lobanje,

Koji su pokriveni u neobrijanim sobama u jem ljivali svoj novac u korpama za otpatke i kroz zid oslu· Škivali Teror, Ž::

Koji su isklesani u njihovim javnim brađama na povratku kroz Laredo za Njujork sa pojasom od konoplje.

Koji su gutali vatru u obojadisanim hotelima, ili pili terpentin u Rajskoj Aleji — smrt, ili pročišćavali svoje trupove iz noći u noć, | i

Snovima, drogama, košmarima, koji trzaju iz sna, alkoholom ı orozom i loptama bez kraja, · J ;

Neuporedivi ćorsokaci uzdrhtalih oblaka i munja u svesti što skaču prema stubovima Kanade i Patersona, rasvetljujući

; ceo nepokretni svet Vremena između njih,

Kaktusi holova, zeleno svitanja na grobljima, pijanstvo ; na vrhovima krovova, đućanska pročelja građića sa treznom rađosnom vožnjom uz treptaj neonskih: saobraćajnih svetlosti, podrhtavanje sunca i meseca i drveća u urlajućim zimskim sutonima Bruklina, dđeklamatorstvo

iz pepeljare i blagi kralj svetlosti duše,

Koji su se prikovali uz podzemne železnice za beskrajnu vožnju

"od Baterije đo Sv. Bronksa na benzendrinu dok ih buka

točkova i dece nije donela uzdrhtalih razbijenih usta ı prosutog razgolićenog: mozga lišenog sjaja na sumornu svetlost Zoološkog Vrta,

Koji su tonuli celu noć u podmorskoj svetlosti Bikforda i ispil vavši seđeli celo popodne uz bajato pivo u pustom Fugaziu slušajući sudnji dan na hidđrogenskom muzičkom automatu,

Koji su govorili neprekidno seđamdeset časova teturajući se oa parka do bara do Belvija do muzeja do Bruklinskog Mosta,

Izgubljeni bataljon platonskih pričala skačući sa meseca miz stubove preko prinudnih izlaza preko ragastova preko Empajer MBildinga, e

Vrišteći povraćajući šapućući o doživljajima i uspomenama i anegdotama i udarcima u oko i Ššokovima bolničkim i o zatvorima i o ratovima,

Mozgovi izbljuvani u totalnom opozivu za sedam dana i noći blistavih očiju, meso za Sinagogu bačeno na pločnik,

Koji su nestali u nepovrat Zen Nju Džersija ostavljajući trag dvosmislenih razglednica -Atlantik Siti Hola,

Podnoseći muke Istočnih znojeva i mlevenja kostiju u Tangeru i glavobolje Kine u jadnom povlačenju u sobu u Njuarku na koju je legla pustoš, |

Koji su lutali okolo-naokolo u ponoć po peronu pitajući se kudđa će i odlazili ne ostavljajući za sobom slomljena srca,

Koji su palili cigarete u olupinama olupinama što su tandrkale

donjem vešu spa-

DR:

kroz sneg prema usamljenim farmama u noći predaka, |

Koji su proučavali telepatiju Plotina, Poa i Svetog Jovana Krstitelja i kabalu zato što je kosmos instinktivno podrhtavao pod njihovim nogama u Kanzasu,

su usamljenički lutali ulicama, Ajdaha tražeći priviđenja URE anđela RKkoji su bili priviđenja „indijanskih anđela,

su mislili da su samo luđi kad je Balitimor blistao u natprirodnoj ekstazi,

su uskakali u limuzine sa Kinezom iz Oklahome zaneseni zimskom ponoćnom svetlošću kišovitih ulica maloga grada. su bazali gladni i usamljeni kroz Houston tražeći džaz ili ženu ili supu,·'i išli za, sjajnim Špancem da razgovaraju o Americi i Večnosti — beznađan pođuhvat —.i tako se ukrcali na brod za Afriku, · : ·

su iščegli:u vulkanima Meksika ostavljajući za sobom samo

Koji

Koji Koji Koji

| Koji

pamučnu senku i lavu i pepeo poezije razbacan u kaminu .

Čikago,

su se ponovo pojavili na Zapadnoj Obali istražujući FBI bradati, u šortsevima, sa velikim „pacifističkim očima čulnim na njihovoj tamnoj koži deleći nerazumljive letke, su cigaretama pbprogorevali svoje ruke protestujući protiv narkotičnog duvanskog dima kapitalizma,

su skrhani plakali u belim gimnazijama goli drhteći pred mašinerijom drugih skeleta,

su se tukli i bili tučeni od serafima u ljudskom obličju, mornara, nežnosti Atlantika i Karibije,

Koji

Koii Koji Koji

Koji zgrčili u jecanju iza paravana u turskom kupatilu kađ je nagi plavi anđeo došao da ih probode mačem,

Kojima su tri zle žene sudbine otele dečake-ljubavnike jednook% zla· žena heteroseksualnog dolara jedđnooka zla žena koja namiguje iz materice i jednooka zla žena koja samo sedi na svom magaretu i seče zlatne konce intelekta sa zanatlijskog razboja, su se pomamno i nezasitno parili sa, flašom piva draganom paklom cigareta svećom i pali sa kreveta i nastavili na podu i duž hodnika i završili onesvestivši se kod vida su grasladili otmice miliona devojaka drhtećih u smiraju sunca i bili zakrvavljenih očiju ujutru ali spremni đa zaslade otmicu imzlaska sunca, bleštavih butina pod ambarima i goli u jezeru,

su otišli da bludniče po Kolorađu u hiljađama ukrađenih

noćnih kola, tajni junaci ovih pesama, kicoši i adonisi

Denvera, radosna uspomena bezbrojnog: niza njegovih đe-

vojaka na praznim poljanama i večernjim baštama, bio-

skopima —:· dotrajale kolone na planinskim vrhovima u

pećinama, ili sa sumornim keMericama na poznatim me-

stima kraj puteva zadđižući usamljene potsuknje i naročito tajni solipsizam benzinskih stanica, i ulice rodnog građa

takođe, a

su iščileli u prostranim prljavim bioskopima, bili pre-

nošeni u snovima, budili se na iznenadnom Manhatnu i

skupljali sebe iz podruma mamurni ođ svirepog tokajca,

i užasa gvozdenih snoviđenja Treće Avenije i posrtali u

berzama rada, LOM

su šetali svu noć .cipela punih krvi po snegom pokrivenin dokovima čekajući da se na Ist Riveru otvore vrata sobe

pune isparenja i opijuma, ·

su stvarali velike samoubilačke drame na odvojenim ste-

novitim obslama Hadsona' pođ ratnom plavom svetlošću

meseca i njihove glave će biti krunisane vencem u zaboravu. su jeli jagnjeći paprikaš imaginacije ili varili raka na mu-

ljevitom dnu reka u MBoveriju,

su plakali slušajući romanse po ulicama sa svojim kKoli-

cima punim luka i rđave muzike,

su sedeli u sanducima, dišući u mraku pod mostom i usta-

jali da grade Kklavsene u njihovim tavanima,

su fašliali na šestom spratu Harlema krunisani plamenom

pod iuberkuloznim nebom okruženi oranžastim sanducima,

teologije, ~

Koji su žvrljali cele noći ljuljajući se i valjajući nad plemenitim

činima što su žuto jutro bile stance besmisla, i

su kuvali pluća srce noge rep boršč istrulelih životinja i

tortilje snevajući o čistom vegetarijanskom carstvu, ·

su se bacali pod kamione s mesom u potrazi za jednim

jajetom,

Koji su bacali svoje časovnike sa krova da bi glasali za Večnost

. Van Vremena a budđimici su im padali na glave svakoga,

dana buđućih deset godina,

su sekli svoje vene tri puta uspešno bezuspešno, odustali

i bili primorani da otvore dućane sa antikvitetima gde su

· mislili o tome kako stare i plakali,

su bili živi sahranjeni u njihovoj nevinoj flanelskoj odeći

Koji

Koji

Koji

Koji

Koji Koji Koji Koji

Koji Koji

Koji Koji

Koji

2 Koji

4

su beskrajno štucali pokušavajući da se Kkikoću ali su se ,

==IKK

Koji

na Medison Aveniji na vetrometini tmurne poezije uz tenkovski zveket gvozđenih regimenti mođe i nitroglioerinski vrisak reklamnih lepotica i senfovski zadah zlokobnih umnih izdavača, ili su ih pregazili pijani šoferi taksija Apsolutne Stvarnosti, |

su skakali sa Bruklinskog Mosta to se stvarno dogodilo i otišli nepoznati i zaboravljeni u avetinjsku ošamućenost slepih ulica i vatrogasnih kola Kineske Četvrti čak ni jedno besplatno pivo, .

su pevali sa svojih prozora u očajanju, ispadali iz prozora podzemnih železnica, bacali se u zapađeni Pasaik, skakali na, Crnce, plakali ulicama, igrali bosi na razbijenim vinskim čašama slomljenim gramofonskim pločama nostalgične Evrope 'ridesetih godina nemački džez ispili viski i bacili se stenjući u krvave W. OC. sa jaucima u ušima i zvižducima ogromnih parnih pištaljki, J su se kotrljali drumovima nekadašnjih putovanja jedan drugome u usijanu Golgotu bdenja zatvorske samoće ili birmingamske inkarnacije,

su trčali kros od sedamdesetdva časa da pronađu da li sam ja imao viziju da li si ti imao viziju ili da li je on imao viziju đa pronađu Večnost,

su putovali za Denver, koji su umrli u Denveru, koji su se vratili u Denver i čekali uzalud, koji su osmatrali nad Denverom i duboko razmišljali i samovali u Denveru i najzad otišli da pronađu Vreme i sađa je Denver usamljen ·bez svojih heroja,

su padali na kolena u beznadnim katedralama moleći uzajamno za spasenje i svetlost i grudi, dok im duša nije za trenutak. osvetlila, kosu, e Pr.

su se probijali kroz svoju svest u tamnici očekujući nemoguće zločince sa zlatnim glavama i dražima stvarnosti u srcima koji su pevali slatki bluz Alcatraz-u,

su se povukli u- Meksiko da neguju naviku ili na Roki Maunt nežnom Budi ili u Tanger dečacima ili na Južni Pacifik crnim lokomotivama ili u Harvard Narcisu ili Vudilonu ili leji krasuljaka ili grobu,

su zahtevali umne procese optužujući radio za hipnotizam i bili prepušteni svome ludilu i njihove ruke i obešen sud, su bacali salatu od krompira na pređavače o dadizmu Centralnog njujorškog koledža i izlagali se potom na granitnim stepenicama ludnica sa obrijanim glavama i harlekinskim govorima o samoubistvu, tražeći neodložno ncuro-hirurške intervencije, »

Koji

Koji

Koji

Koji

Koji Koji

Koji

Koji Koji

O ERIBINA

Samostalno svoistvo Postalo je sasvim jasno. gde i či lani a

poczija traži ušće — u životu, Znamo i zašto ga tu iraži. Stetaočevoj svesti. Čitalac voli mir-

Čeno saznajno. iskustvo glavni je akter za poetsku reč To znači da je Čovek glavni i jeGini sadržitelj poezije, ona suštinska membrana u kojoj Sa S OOa nazire latenino raspoloženje. sa- menog osećajnog senzibiliteta, vremene ličnosti. njemu je apstraktnost tuđa jer

Sam termin — čovek, iza- pesnik retko kad prodire u njesiva u svesti mnoštvo slika i e- ne postojeće vidove, koji iskarumocionalnih tenzija, pa 'se toi osobenoj psihološkoj i tonskoj strukturi stihova pokreće maštovna poletnost individualne sna gc pesnikove.

Za poeziju je nužna maksimal na budnost, usretsređenost kako na funkcionalne osobenosti psiholoških stanja, tako isto i na onu akordsku podlogu pomoću „koje se taj svet dejstveno prenosi na čitaoca. n

Sa čitaocem počinje muka kad je reč o savremenom pesničkom izrazu. Kad imam na Umu pojam čitalac, ja se plašim da neko od nas dvoje nije sklon da uđe u suštinska značenja lirskih uznemirenja. Čak sam slobodan reći da čitalac još nije uviđeo šta savremena poezija sobom nosi, kakva je njena seđimentacija krvi, kakvi su njeni saznajni odjeci.

Anketirao sam jeđan „doveći broj čitalaca i primetio da su oni u Svom najboljem delu Vvevani za poeziju tzv. „jasnog karaktera«, dok je broj onih koji vole »nerazumljivu« poeziju bio odveć mali. Taj broj treba da bude i cifreno izražen — 18:2 u korist prvih. Dobar deo od:tog broja, njih 15, nije uopšte čitalo savremene pesnike, izgovarajući se da su njima strana antiljudska buncanja i odveć zamršeni stilski kalamburi.

Odmah se dalo videti da čitalac neće ili ne ume da uhvati pretapanje životnog iskustva i sintetizovanu pesničku poruku — njegov izražajni aparat je sav u odblescima starih psiholoških zdanja, on računa na

Što je lako opipljiva, što je od prvog trenutka dozvolila sebi da, se do kraja .dočita. |

Za, neragyumevanje poezije donekle je i Kritika kriva. Ona mora, ako hoće da odgovori SVO" joj funkciji, da bude posrednik

noga, što je duboko skriveno čovekovoj svesti.

Poezija govori jezikom slike i zvuka. Ova dva fenomena su staino u YDpreplitanju, nju, ukrštanju. Kad kažem 51ika, onda mislim na čitav registar nepoznatica koje su se survale u čovekovu prirodu da bi ođatle izišle na svet kao sveže uhvaćena, realnost.

Slobodan sam da kažem da poezija prestaje da bude svečanost trga i dvorana. Ona se Ččita udvoje — čitalac i pesnik su jeđi-i arbitri i spone za međusobno razumevanje. Niko van niih ne bi trebalo da posreduje. To kažem zbog toga što Kritikall ni do sada nije tu ulogu uzela ·na sebe. Uostalom — vreme .je||| već da se jednom ·priviknemoji|| na samostalno svojstvo čitanja. Da li čitanja — pitam «se i ispravljam ujedno. Ako je čitanje saučestvovanje sa pesnikovim raspoloženjima, onda je po-|i jam čitanja: pravilno uzet. Ako se misli na bukvalno — nesporazumi će nas uvek pratiti. Poezija se misli i sanja. To znači da za nju treba i napor i volja.

{prvi utisak koji u njemu pesma, proizvede, a ono što se kKrije | pod korom savremene simboiike, ono dakle suštinsko, ne može nikako da se legalizuje u ČĆi-

Žarko ĐUROVIĆ

. Neprijateljski

"Najzad sa majkom... i

Moloh čije su oči hiljadu slepih prozora!

se ne linije, bez grča i bez Savre- i||

ju jednu puniju realnost od one ||

igmmeđu pisca i čitaoca, da mu ji| sugeriše ono što ovaj nije mo-|i gao da dosegne, Što nije mogao || da, dešifruje. Poezija nije razja- || šnjavanje nego naslućivanje O-j|| u

prožima |||

Koji su wmesto toga dobijali betonsku. prazninu insuline, rerna Poeta električne struje hidroterapije psihoterapije lečenje om ping-pong i amnezij

posli u, | Koji su u turobnom protestu preturili samo Oe, simboličan sto za ping-pong, odmarajući se za. 3 d i Vrailvši se posle mnogo godina zaista ćela' Bag? periku od krvi i suze i prste vidljivom udesu ludaka straža luđačkih

građova Te Hodočasničke Države Roklanda i Grej-

| oima odjekuje duša, prevrćući se i valjajući u ODO O Ojboyko klupe dolmen ljubavi san O košmar, tela pretvorenog, u kamen težak. kao mesec,

yiearia CO ME NIC NEČA zor staništa i poslednja | | aici i poslednji telefon tresnut O zid kao odgovor i poslednja meblirana soba ispražnjena do poslednjeg mental. nog: parčeta, ruža od žutog papira svijena oko žičane vešalice u plakaru, i čak i ona imaginarna, samo delić haluije pun nade — | Ah, PO Bad ti nisi siguran ni ja nisam siguran, a sada si zaista u totalnoj životinjskoj čorbi vremena... I koji su to onda trčali ledenim ulicama opsednuti bljeskom ahhemije upotrebom elipse kataloga metra i tavog aviona, f SOPOROJAJUL i stvarali otelotvorene provalije u Vrememu i Prostoru kroz slike poređane jedna poređ druge, i ulovili „arhanđela duše između dve vidljive slike i spojili osnovne glagole i sastavili imenice i crtice svesti skačući sa, osećanjem Pater Omnipotens Aeterna Deus, j Da ponovo stvore sintaksu i meru jadne ljudske proze i da, stoje nemi i pametni i drhteći od straha, ođbačeni ali ipak otvarajući dušu da bi se prilagođili ritmu misli u svojoj goloj i beskrajnoj glavi, Ludak skitnica i anđeo pretučen u Vremenu, nepoznat, pa ipak zapisujući ovđe ono što bi moglo da ostane da se Kaže posle smrti, o - ı

I ustao ponovo rođen u avetinjskoj ođeći džeza u zlatorogoj senci orkestra i zatrubio čežnju američke ogoljene duše za ljubavlju u jednom saksofonskom eli eli 1amma lamma sabacthani kriku koji je uzdrmao gradove do poslednjeg

- radia, Ma ? . ;

Sa apsolutnim srcem poeme života, iščupanim iz njihovog tela dobrim za jelo hiljadu godina.

Koji

11.

Koja je sfinga od cementa i aluminijuma. razbila njihove lobanje i požderala njihove mozgove i imaginaciju? Moloh! Samoća! Prljavština! Ružnoća! Pepeonice i

neuhvatljivi dolari! Deca koja vrište pod stepeništima! Mlađići Koji .

jecaju u kasarnama,! Starci koji plaču u parkovima!

Moloh! Moloh! Košmar Moloha! Omrznuti Moloh! Intelektualni Moloh! Moloh strogi sudija ljudi!

Moloh neshvatljivi zatvor! Moloh mrtvačke kosti bezdušne tamnice i Kongres patnji! Moloh čije su tvorevine osuđa! 'Moloh ogromni kamen rata! Moloh ošamućenih vlađa! ·

Moloh čija je duša samo mašinerija! Moloh čijim krvotokom teče

novac! Moloh čiji su prsti deset armija! Moloh čije su

grudi Jjudđoždđerski dinamo! Moloh čije je uvo grob koji

se puši! .

Moloh čiji nebodđeri Stoje u đugim ulicama kao beskrajne Jehove! Moloh čije fabrike sanjaju i krešte u magli! Moloh čiji dimnjaci i antene krunišu gradove!

Moloh čija su ljubav beskrajni petrolej i kamen! Moloh čija

. su duša elektricitet i banke! Moloh čije je siromaštvo sablast genija! Moloh čija je sudbina, oblak bespolnog hiđrogena!. Moloh čije je ime Razum!

Moloh u kome ja seđim usamljen! Moloh u kome ja sanjam Anđele! T;uđ u Molohu! Bez ljubavi i bez ijuđi u Molohu!

Moloh koji je ušao u moju dušu rano! Moloh u kome sam ja svest bem tela! Moloh koji me je prestrašio više od moje prirodne ekstaze! Moloh Koga napuštam! Probudi se u Molohu! Svetlost se prosipa sa neba!

Moloh! Moioh! Obitavališta robota! mevidijiva predgrađa! kosturnice! slepe prestonice! demonske industrije! avetinjske SOCNCI noepobedive- ludnice! granitni vetrokazi! čudovišne

ombel · YE

-Oni su slomili leđa uzdižući Moloha na Nebo! Trotoari, drveće,

radio, tone! Uzdizati grad: Nebu koje postoji i jeste svuđa .· Oko nas!

Vizije! snamenja! odnela ih reka Amerike!

SD OSOBI! rasvetljenja! religije puna lađa osećanje alege! \

Proboj! preko reke! trzaji i raspeća! odnela ih povodanj! Visine! Bogojavljenjai Očajanja! Deset godina životinjskih krikova i samoubistava! Razumi! Nove ljubavi!

Bezumna generacija! dole na stenama Vremena!

Istinski sveti smeh u reci! Sve su to videli! Divlje oči! sveti vapaj! Rekli su zbogom! Skočili.su sa krova! u samoću! mašući! noseći cveće! Dole u reku! u ulica!

halucinacije! čudesa! ekstaze!

HIT;

Karı Solomon! Ja sam s tobom u Roklendu gde si ti luđi od mene Ja sam s tobom u Roklenđu

gde se ti sigurno osećaš vrio čudno Ja sam s tobom u Roklendu gde ti imitiraš senku moje majke Ja, SEO tobom u Roklendu gde si ubio tvojih dvanaest sekr i Ja SEara tobom u Roklendu RSA gde se li smeješ ovom nevidliiv Ja A tobom u Roklendu MOO RA NaTE gde smo svi mi veliki pisci j j . o p na jednoj istoj strašnoj Di Ja sam s tobom u Roklendu

gde je tvoje stanje postalo ozbili | ; sam s tobom u Roklendu ino.o čemu je. Javin:1 wd

gde sposobnosti lobanje viš j ti crve čula O OOU u Roklandu a RIM BOCU Ke

gde ti piješ čaj iz dojki usedelic: i | BIR 5 Daaa u Roklendu VON i

gde se ti igraš rečim i

ge eo. ti dg ima na telima ivojih bolničarki harpija RE iRO12 u Roklendu |

gde ll vapiš u ludačkoj košulji za iz, j partijom i

stvarnog ping-ponga provalije | BIJO Sana 19001 u Roklendu

gde ti lupaš u katatonički klavir duša i nikad

ne irčba da umre nebožanski aio inici Š:SGO ia u Roklendu OP RON AM

gde ni još pedeset novih šokova nikad će |

dušu ivome telu sa njenog h Č O Krat G PODRUM sam s tobom u Roklendu 5; SO AS PEH

gde ti optužuješ svoje doktore za, ludilo i zaveru hebrejskš

socijalistička revolucij i Šisti Ž : sam s tobom u Hokla O protiv fašističke nacionalne Golgotć

gde ćeš ti razdvojiti neb MO O iji ebesa Long Ajlenda i vaskrsnuti tvof

iič : sam s tobom u Roklendu nadljudskog groba

gde mi grlimo i ljubimo Sjedinjene Države Koje kašlju

Ja Ja Ja,

Ja Ja Ja Ja Ja

Ja

celu noć i ne daju nam da spavamo

Ja sam s tobom u RBoklendu i

imaginarni ziđovi se ruše O kožni } i + ~ · · ·. ić oni su li A polje o. „Sokovi Sašaljenja do pdkodivu aljokica Obde je ea, bobeđdo zaboravi svoj donji veš mi smo slo sam s tobom u Roklendu : ; | u mojim snovima, ti koračaš skroz mokar od plovidbe pl

moru drumom preko Amerike u suzama ka vratima moje

kućice u noći Zapada (Preveo Čedomir MINDEROVIĆI

Ja

KNJIŽEVNE NOVINE