Narodna milicija

Мајор МИЛАН ПАРИПОВИЋ

OI

Настава је најважније сретство васпитања, Тежња за, знањем, потпуно и чврсто овлађивање знањима, умешност коришћења знањима, стално проширивање и продубљавање знања, тежња за откривањем нових знања то треба да карактерише новог човека кога васпитава, наша социјалистичка држава.

Међутим извођење наставе на станици НМ није ни мало лака ствар, обзиром на карактер службе коју врше милиционари и подофицири на станици НМ, тешкоће којима су они изложени, да су командири станица још млади и без довољног искуства за извођење наставе, без педагошке спреме па чак и без неке школе ИМ која би му дала минимум знања за његове функционалне дужности. Извођењу наставе не може се посветити онолика пажња, колико је то могуће у школама, јер док је у школама на првом месту настава, на станицама, НМ је на првом месту служба безбедности.

Из тих разлога извођењу наставе на станицама НМ треба, да, се поклони изузетна, пажња и пружи пуна и ефикасна помоћ командирима станица HM.

Зато ћемо покушати указати командирима станица, ИМ на неке моменте приликом извођења настава, са својим људством.

За наставу на станици у првом реду одговоран је командир станице па ако је он политички, војнички и стручно спреман и ако је пожртвован, неуморан и свестан дужности на којој се налази, а одатле и одговорности која на те дужности произлази, онда ће он и поред свих тешкоћа тежити да му такви буду и његови потчињени. Ако он уз ово има још и добар метод те начин преношења својих знања на млађе, тада је то пуна гаранција да ће он врло успешно обавити и тај свој задатак.

Тај труд који он уложи на политичком, општем, стручном и војничком уздизању својих потчињених многоструко се исплаћује, јер ће га његови потчињени од њега, оспособљени потпомагати и олакшавати му рад у његовој тешкој и одговорној дужности.

Наставу на станици НМ изводи командир станице НИМ а у његовој отсутности или спречености замењује га, његов заменик, јер поред командира, одговоран је и заменик који га замењује и потпомаже у свим службеним пословима па према, томе и у настави.

Станица НМ за извођење наставе добива годишњи план и програм ва месечним Распоредом часова. Да би командир станице могао изводити наставу треба да тај програм добро простудира и да се стриктно придржава тих распореда, часова. Он не сме дозволити да, му нешто из Плана, и програма остане нејасно и неравумљиво, па ће због тога ако је потребно благовремено тражити објашњење од претпостављеног старешине. Исто тако он не сме дозволити да неко од његових потчињених услед отсуства, боловања, или службе не обради материјал предвиђен програмом. Он о таквима води рачуна, налази и одређује време када и како они треба да надокнаде изгубљено време да неби изостали. Тако например 15. јула требало је обрадити из Правила за, вршење службе НМ: претресање лица и из Противавионске заштите: поступак при узбуњивању. Међутим, услед пружања помоћи иследним

· органима два милиционара нису била на настави баш тога дана. Ово они треба да надокнаде. Како Командир ста-

14

отонице Ми: суве лте-а,

нице може им оставити рок од 2—8 дана па да ово индивидуално прораде, а он рецимо да их испита, одређујући тачно дан када ће их пропитати из те материје. Или, може задужити заменика или, ако овог нема или је спречен, милиционара који најбоље познаје ту материју, да овај са њима обради изостављене вежбе и о томе да у одређеном року извести како би то проверио и спровео кроз дневник занимања. Ако је потребно може чак целу вежбу да понови са свима милиционарима станице одређеног дана у резервном времену тј. у четвртом часу редовне наставе које је време остављено командиру станице баш за те случајеве.

Важно место за успешно извођење наставе заузима, литература-уџбеници. Свака, станица мање више снабдевена, је свом потребном литературом за извођење наставе. Међутим милиционари и подофицири нису се довољно старали да и сами набаве неку литературу-уџбенике које су потребне за, опште, политичко и стручно уздизање и на, тај начин створе неку своју приручну библиотеку. Због овога, трпе баш станице које су удаљене и није им могуће вршити позајмицу књига. Податке о новим књигама које се издају доноси дневна штампа, те њихова набавка-поручивање не претставља неку тешкоћу. Издаци за овакву малу личну библиотеку нису нарочито велики, само ако се набавка врши сваког месеца и пажљиво одабирају потребне књиге.

Поред свега тога пре него што треба да се одржи настава командир станице треба сам да се спреми из градива. које ће са својим људством обрађивати и објашњавати, а затим да изради кратак но добар конспект.

(ем горе наведеног при извођењу наставе командир станице треба, да се придржава извесних принципа, па, да своје људство оспособи за вршење службе и да се план и програм наставе савлада успешно и у потпуности:

1) Настава треба да васпитава. Ово значи да кроз наставу треба да се развија код потчињених истрајност у раду, навика да се сваки посао дотера, до краја, тачност и педантност, јасноћа, рационално искоришћавање времена, развија памћење, пажњу, осећање одговорности, вољу, осећање оданости према Отаџбини, мржњу према непријатељу итд. i

2) Настава треба да се прилагоди својствима потчињених. Један од врло важних момената који треса да има у виду командир станице при извођењу наставе је да су милиционари најчешће са неједнаким школским квалификацијама и разним интелектуалним способностима. Они људи који су свршили неке школе брже и лакше савлађују — уче, него они који су самоуци или имају мало школа, нако су добро писмени и бистри, јер они који су евршили школе знају начин — технику учења. Знају како треба. да, се учи, онај пак који није учио у школама или их има мало, мучи се, запиње и сретан је кад повеже прочи-. тано. Такав обично набуба напамет разне прописе, а за ово му треба дуже времена и на крају нити зна, то објаснити, а још мање применити у пракси — служби. Такав није у стању да одвоји споредно од главног, што карактерише сваки поједини случај и да баш на то концентрише главну пажњу и то упамти, већ се исувише забави споредним појмовима на штету главних и основних што изи-