Narodno blagostanje

Страна 632

— Пољски буџетски дефицит у првих 5 месеца текуће буџетске године (април—август) износи 90.3 мил. злоти. Даљних 70 мил. дефицита покривено је бескаматним кредитом Пољске банке. |

ТРГОВИНСКА ПОЛИТИКА

— Немачко Министарство народне привреде одредило је, да у месецу октобру могу увозници искористити само 50 од сто дозвољених им контингената девиза,

— 10 милиона Немаца живи од извоза. Извозна инду-

стрија је против свих ограничења увоза аграрних продуката, |

јер би фемачка експортна индустрија била највише погођена репресалијама немачким контингентирањем оштећених држава. —

— Насивни салдо аустриског трговинског биланса у!

првих 8 месеца 1932. год. износи 468.5 милиона шилинга.

— Активни салдо аргентинског трговинског биланса за | периоду јануар—август 1932. год. износи 176 милиона злат-—

них пезоса за одговарајуће време у прошлој години. — Швајцарска је продужила прошле године уведене увозне забране за годину дана.

— Нромет у клирингу између Швајцарске и Мађарске |

дошао је у тешкоће, јер Швајцарска због несташице пшенице у Мађарској, која је заправо била главни предмет уговора „не може да реализира свој активни салдо. Дошло је до новог уговора о лиферовању кукуруза, јечма и ражи, али због захтева Мађара да им се плати једна премија изнад цене на светском тржишту није још постигнут дефинитиван споразум. Ради се на том, да финансирање премије преузму швајцарски увозници, који поседују салда клиринга код мађарске Народне банке.

— Пољски царински преференцијал од јануара 1932. год. за робу увезену морским путем преко Гдиње и Данцига, имао је одличне резултате. Највиши део робе, који је ишао пре преко Данцига — иде сада преко Г диње, а то је и била жеља пољске владе.

СОЦИЈАЛНА ПОЛИТИКА

— „Меркур“, трговачко-болесничко потпорно друштво, отворило је у Љубљани свој новоизграђени модерни санатријум. ТРГОВИНА

—, Од почетка овог месеца трају на пољском тржишту

житарица интервенционистичке куповине са стране државе. | Купљено жито, нарочито раж, експортира се највећим де-

лом преко Данцига у Данску и Финску. Цене су се на жит-

ним берзама у Варшави и Позњу нешто побољшале, Пољо-.

привредне организације захтевају, да се државне куповине врше директно код сељака, а не на берзама. Оне су такође подузеле самостално акцију за подизање цена житарица и осталих продуката пољопривреде у Пољској и то путем систематског снабдевања пољског тржишта, нарочито градова.

— Извоз Југославије у августу 1932. г. износио је | 176.271 тону у вредности 216.449.769 динара и мањи је према истом месецу прошле године за 5140% у тежини и за 62.96% | у вредности. За првих осам месеци ове године према истим прошле године, извоз је опао у тежини за 814.196 тона или 36.19%, а у вредновсти за 1.490.801.625 динара или 45.85%. | Трговински биланс у августу завршен је пасивом од 16.916.332 дин. а за првих осам месеци са пасивним салдом од 62.063.418 дин. (а у истом периоду прошле године са пасивом од 106.935.370 дин.у. |

— Пасивни салдо француског трговинског биланса за' првих осам месеци 1932. год. износи 7005 милиона франака | према 9069 милиона у истој периоди прошле године.

— Вредност грчког извоза у првом семестру ове го-| дине износи 1,5 према 1,9 милијарди драхми у истом периоду

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 40

прошле године. Увоз је пао од 44 на 3,8 милијарди драхми. Пасивни салдо износи дакле 2.3 милијарде.

— Румунски извоз кукуруза готово је сасвим престао. Од старе кампање остало је непродано преко 200 хи-

уљада вагона, а нова жетва цени се на 612 хиљада вагона,

Ако се за домаћу потребу рачуна 200 хиљада вагона, значи, да за извоз у овој кампањи преостаје преко 600 хиљада вагона. a

САОБРАЋАЈ |

— Ministar građevina, с. d-r Srkulj, izjavio je posle svoga puta po Crnoj Gori i Sandžaku da je glavni uzrok velikog siromašiva naroda, koji živi u ovim krajevima, potpuni nedostatak komunikacionih srestava. U krajevima oko Durmitora, rekao je on, na površini od 50 kvadratnih kilometara i više ne postoje apsolutno nikakvi putevi usled беса Su су! krajevi potpuno wotisećeni od ostalih krajeva na= še države. Dalje, je а. Ministar „rekao da se radi već na trasiranju puta Šavnik— Žabljak. U Sandžaku nije ništa bolje. Tamo se radi na izgradnji puta Prijepolje—Belo Polje. Još se izgrađuje banovinski put Кгтацеуе џоде—Моуа varoš,

— У Сједињеним Америчким Државама именована је: комисија под председништвом бившег председника Кулиџа за Кспитивање свих проблема жељезничког саобраћаја.

— Међународне жељезничке конференције одржаће се

ју Бриселу, од 8. до 16. октобра и решаваће о утврђивању

возних редова и директних кола у међународном промету.

|На конгресу Југославију ће заступати г. г. Милан Јојић, и

Лаза Милошевић, начелници ген, дир. жељезница и Милош

| Јовановић, шеф отсека.

— На Ибру код Косовске Митровице подигнут је нови мост. Гвоздена конструкција моста добијена је на рачун репарација. Доњи стројеви, превоз и монтажа коштали су 5,745.000 дин.

— Гвоздени мост на Сави између Шапца и Кленка предат је колском саобраћају. Дужина конструкције je 680 M.

| Преставља вредност од 70 милиона динара.

— Белгијска управа ношта закључила је код једног холандско-швајцарског банкарског конзорцијума зајам од 15

милиона холандских форинта,

— 3 H по %-тни зајам швајцарских савезних жељез-

| ница од 100 милиона франака уписан је у висини од 102 мил.

по курсу од 97%. Швајцарци су научени на јачи одзив публике код ових зајмова, али овај резултат операције доводи се у везу са истовременим пласирањем 4 и по отстотног зајма Електричне уније такође по 97 од сто и он је задовољио финансијске кругове. Од горњег износа прима савезна влада 25 милиона франака за раније учињене позајмице управи жељезница. ИНДУСТРИЈА

-— Ministar finansija doneo je pravilnik o mešanju špirita sa benzinom. Po njemu svi proizvodi destilacije mineralnih ulja, katrana, kamenog uglja, paralinskih škriljaca i ft. d., koji u pogledu gustine, zapremine i temperalure odgovaraju uslovima pravilnika, moraju se mešati sa alkoholom na faj način,

da se na 800 gr. benzina dodaje 200 gr. špiritusa jačine najmanje 99,6%. Benzin, koji ima da služi za druge svrhe, a ne za pogon motora, može se u zemlji upotrebljavati samo po prethodnom odobrenju Finansiske direkcije.

Počev od 1. oktobra tek. god. neće se za pogon motora

|u zemlji (izuzev aeroplana) smefi od strane uvoznika i rafi-

nerija prodavati čisti benzin, nego samo onaj, koji je po pravilniku smešan s alkoholom. MHafinerije mineralnih ulja dužne su potreban dehidratisani špirit za mešanje sa benzinom nabavljati preko Prodajne centrale za špirit po ceni koja bude za taj Špirit određena. Sretstvo za denaturasanje špirita nabavlja Pro-