Narodno blagostanje

18, април 1936,

=== _јије било прошло ни шест недеља одпресуде Врховног суда против А.А.А., а нарочито против њеног финаасирања и њеих “намера у погледу регулисања производње, а конгрес је већ примио један закон о заштити земљишта који није ништа друго него наставак политике А.А.А. нарочито њених дугорочних планова, само са опрезнијим образложењем.

Главни циљ новога закона о заштити земљишта и колонизацији исти је као и онај дугорочних планова A.A.A., који су у своје време потиснути хитнијим мерама за регулисање цена одн. ограничење производње. Извесни остаци таквих тржишних мера налазе се у новом закону само сасвим прикривено. Сврха закона је, дакле, у првом реду спречавање оштећења земљишта кишом, ветром, песком и поплавама; радт тога имају се најпре извршити истраживања у погледу обима и облика тих оштећења и потребних мера. Предвиђено је склапање споразума са властима иприватницима ради заједничких мера и финансијске помоћи пострадалим и свима снима који хоће да узине употребу од ове миституције; овамо спада и куповање земље од стране државе у циљу спровођења свога закона.

Закон установљава једно ново надлештво, „504 Сопservafion Зегујсе“ (Уред за одржавање земљишта) које је практично стара А.А.А. Спровођење ће се, као и код ове, вршити у сарадњи између Уније и појединих држава. Државе-чланице преузимају технички рад, а Унија даје финансијска средства. Финансијска и друга помоћ везана је за изве-

Рузвелт поново уводи у живот А. А. А.

сне услове. Државе треба да израде планове за заштиту зе-'

мљишта, за које је потребно одобрење Министарства пољопривреде; даље, има да издају законе и уредбе о ограничењу искоришћавања земљишта којима ће се зајемчити постизање сврхе новога закона; нарочито треба да уреде употребу земљишта и редовно да обавештавају Министарство пољопривреде. Државе-чланице немају права ни на какву изрично одређену своту на име субвенције. Износ исплата на име помоћи и награда одређује Министарство пољопривреде које при томе има да узме у обзир потребе за побољшањем земљишта у појединим државама и њихову при-

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна. 257

правност за заштиту земљишта. Одредбе о обавезном одобрењу планова од стране Министарства пољопривреде ипуномоћје за финансирање пружају Унији одлично и неограничено средство да врши притисак гдегод се укаже потреба. Ниједна држава-чланица неље се одрећи финансијске помоћи, јер су саме државе и створиле та средства путем пореза, а примање субвенције од стране Уније је начин на која их ове могу искористити. Једино ограничење владиног овлашћења је одредба да се за спровођење овога закона годишње не соме издати више од 500 мил. долара.

Занимљиво је како су вешто уплетене мере за регулисање тржишта које је пресуда против А.А.А. означила противуставним. У образложењу нарочито сенаводе каоциљеви: одржавање и побољшање плодности земљишта; борба против 'безобзирног и нерационалног искоришћавања које је у стању да умањи плодност; унапређивање рационалног искоришћкавања земљишта (ту на место земљишта већ ступа обрада), и, најзад, у друкчијем облику главни циљ политике А.А.А., наиме успостављање онога односа између куповне снаге пољопривредног дохотка и оне дохотка неаграрног становништва који је постојао 1909 до 1914. Место паритетних цена које су највише нападане, дошли су паритетни дохотци, да би се обезбедио пристанак фармера у конгресу. Али да потрошачи не би опет нашли повода да устану против ових одредаба, унесена је једна заштитна клаузула, према којој „мора бити обезбеђена стална и равномерна понуда, и то по ценама које су праведне и за купца и за продавца". По свему овоме види се да је нови закон у ствари исто што и А.А.А.; новине у њему само су формалне природе. Истина, сада је место заштите пољопривредника заведена заштита земљишта, али је ипак свакоме јасно да је и то само политика у корист власника односно закупаца тога земљишта. То се нарочито види по споредном циљу закона, наиме по паритетним дохотцима који су свакако сасвим одвојени од земљишта као таквог. У вези с тим треба нарочито истаћи да закон у потпуности има да функционише тек од 1 јануара 1938; међутим, Министар пољопривреде је овлашћен да дотле сам издаје и спроводи уредбе о заштити и употреби земљишта.

BB II

ОБАВЕШТАЈНА СЛУЖВА

РОГЈОРЕТУКЕВА

— Министарство пољопривреде одобрило је Дунавској, Дринској, Моравској и Врбаској банској управи кредит од 300 хиљада динара за набавку приплодних бикова, пастуха, нерастова и овнова.

__ — Према вестима из Војводине пшеница је одлично презимила и ако овако повољно време остане, може се очекивати одлична жетва. Примећује се да се у Војводини напушта гајење пролифик тшенице и прелази на гајење баукут ташенице, која је у Мађарској дала изванредне резултате.

— Broji američkih farmi povećao se od 1980 до 1935 еоdine za 8,39% te iznosi sada 6,812:000. Ovaj razvitak je naročito važan s obzirom.na činjenicu da farme apsorbuju nezaposlene gradske radnike. Broj nezaposlenih radnika koji su пази чрозјепје na ovim novim farmama iznosi oko 1 milion.

— У Чехословачкој је основан синдикат паприке са седиштем у Братислави у коме учествују савез одгајивача (6 чланова) и савез млинара паприке (4 члана). Синдикат утврђује обим засађене површине (највише 5 хектара но одгајивачу), одређује цене, регулише продају

итд. Продавати се сме само паприка домаћег норекла. МНарочиту пажњу обратиће синдикат проширењу проинзводње; сада се у Словачкој производи око 50 вагона годишње на 700 хектара, а производња могла би се повећати на 80 вагона са површине од 12 хиљ. хектара. Производња има и даље да остане у рукама ситних поседника.

— ŽZadružni savez u Splitu pokrenuo je akciju za zaštitu prodaje originalnog maslinovog ulja. Ovo je došlo kao. posledica sve češće zloupotrebe u produkciji ulja, gde su proizvođači kao maslinovo ulje prodavali razne mešavine biljnjeg ulja. Savez će uputiti pretstavke nadležnima, da se poduzmu sve mere za zaštitu prodaje čistog maslinovog ulja, kao što je to učinjeno i u drugim državama, gde su proizvođači maslinovog: ulja ugroženi konkurencijom.

— Prema sadašnjem stanju useva u Italiji očekuje se rekordna žetva. Prema predviđanjima žetva bi donela više nego što iznosi prosečna potreba Italije. Ako se ispuni ovo predviđanje, to bi bio prvi slučaj u istoriji talijanske poljoprivrede. — Ministarstvo poljoprivrede preselilo je oglednu i kontronu stanicu iz Osijeka u Novi Sad. Kako Banska uprava