Narodno blagostanje
Страна 700
не
U Dravskoi banovini je пио zaposlenih kod ljiubljanskog Okružnog ureda u septembru o.g. iznosio 91.313, više za 8.120 Ш 8,9% nego u istom mesecu prošle godine. Prosečna. osigurana nadnica je iznosila 22,98. din. ı Veća је ха 0,47 din., a ukupna duevna žarada 2,07 mik-:ain.,y više za 0,22 mil. ili 10,7/%. Prema tome porastao ie dohodak radnika.
Znatan porast zaposlenostii nadnica u Dravskoi banovini
= Хетипаевивттрхсет ШЕНЕ ЕЛЕН БРЕНТ
Izveštaj nam pokazuje još dve povoljne činjenice za radnike i privredu Dravske banovine. U periodu krize broj zaposlenih muških je opadao, dok je onaj ženskih čak i rastao a njihove su nadnice prosečno za trećinu niže. Međutim u septembru 0. g. u Dravskoj banovini je porast zaposlenosti muških veći (6.057 prema 1.464).
Donji podaci o kretanju nadnica i prirasta zaposlenosti
po mesecima nam pokazuju sve jače oživljenje privredne delatnosti. O više zaposlenih nadnica
1936 nego u istom mesecu Si JJi =
1985 g. din.
заната = 2.399 — 0,10 februar _- 4.136 — 0,17 mart_ 5.499 - = (0,14 april 5.959 — 0,08 таи 6.861 +. 0,04 juni a 5.550 + 0,16 juli 18 1.527 + 0,39 avgust NJ 8.699 + 0,47 septembar | 8.121 - + 0,47
Najveći prirast zaposlenosti prema prethodnoj godini pokazuju avgust i septembar, iako sezonski prirast zaposlenosti obično u julu dostiže maksimum. Ove godine porast je nastavljen i u jesenjim mesecima. Nadnice su počele da Tastu ioš u maju.
Prema podacima Ministarstva finansila državni rashodi u mesecu avgustu izneli su 769.G mil. din. od čega ije efektivno isplaćeno 735.6, a ostatak od 34.0 mil. din. pretstavljaju neisplaćene obaveze. Od efektivno isplaćene sume izdato je na lične rashode 409.99 mil. din. ili 55.7%. Izuzev Vrhovnu državnu upravu, penziju i Ministarstvo šuma i rudnika, kod svih ostalih pozicija rashodi su izvršeni znatno тапје по što je budžetom bilo predviđeno. Prema ukupno budžetom predviđenom izvršeno je rashoda 89.4%.
Prihodi u avgustu mesecu dali su odličan rezultat, jer su, prema budžetskom predviđanju, dali višak od 4.95%. Budžetom je bilo predviđeno 860.29 mil. din., a ostvareno je 902.86 mil. din. Po pojedinim grupama prihodi ovako izgledaju (u mil. din.):
Predviđeno Ostvarno + ili —/% Neposredni porezi 191.6 27810 + 42.8 Posredni porezi 213.8 199.6 — 6.6 Monopoli | 163.0 180.7 + 10.8 Sitni prihodi 10.8 8.2 — 94.1 Državna privreda 280.8 240.9 — 10.8
Kao što se vidi, povoljan priliv prihoda u avgustu ima se pripisati uglavnom neposrednim porezima. To je i sasvim razumljivo, ier je seljak tokom avgusta već uveliko prodavao pšenicu, a prve pare iz unovčene Žetve, išle su u državnu kasu. Prihod od glavna dva oblika neposrednog poreza (zemljarine i kućarine) budžetom je bio predviđen na 199.6 mil. din., a ostvaren је za 209.1 mil. ili 70.4%, više. Kod posrednih poreza prihod od trošarine dobro se održao i u avgustu, dok
HAPOJIHO |
Бр. 43
je onaj od taksa i carina podbacio prema predviđanju. Podbacivanie prihoda od carina posledica je smanjenog uvoza što je nastupilo zbog uvođenja kontrole uvoza. Kod državne privrede svi važniji prihodi (železnice, pošte, šume i rude) podbacili su prema predviđanju.
Kada se uporedi ukupna suma efektivno izvršenih rashoda u avgustu sa sumom ostvarenih prihoda, dobija se višak prihoda nad rashodima od 167.2 mil. din. Ako ovu sumu smanjimo za 34.0 mil. din., koliko iznose neisplaćene obaveze u avgustu, onda višak prihoda iznosi 133.1 mil. din., koji je upotreblien za pokriće neizvršenih obaveza iz ranijih meseci.
Za pet meseci tekuće budžetske godine (april—avgust) izvršeno je rashoda za 3.4409.8 mil. din. ili 80.2% od onoga koliko je budžetom Dilo predviđeno (4.301.4 mil. din.). Od ove sume efektivno je isplaćeno 3.343.2 mil. din., dok ostatak od 106.5 mil. din. otpada na neisplaćene obaveze. Od efektivno izvršenih rashoda za lične izdatke upotrebljeno je 2.049.6 mil. din. ili G61.3%. Lični rashodi izvršeni su sa nepunih 100% prema budžetskom predviđanju. Na materijalne izdatke bu-
džetom ije Dio predviđen kredit od 2.240. mil. din., a utro-
šeno je svega 1.293.6 mil. din. ili 57.7%.
Prihodi za ovo vreme dali su 3.908.2 mil. din. ili 90.8% od budžetom predviđene sume (4.801.4 mil. din.).
Po pojedinim grupama prihodi su se ovako kretali (u mil. din.):
Predviđeno Ostvareno + ili— % Neposredni porezi 957.9 867.7 — 9.4 Posredni porezi 1.069.6 1.044.8 — 2.4 Monopoli 815.0 795.4 — 25 Sitni prihodi 54.4 27.5 — 50.0 Državna privreda 1.404.5 1.172.6 — 16.6
Kao što se iz ovoga vidi, naibolie se drže prihodi od posrednih poreza i monopola. Isto tako znatno se popravilo i stanie prihoda od neposrednih poreza čemu je uglavnom doprineo avgust. Prihodi od pojedinih grana državne privrede izgledaju ovako (u mil. din.):
| Predviđeno Ostvareno + ili — % Železnice 836.92 763.2 — 87 Rečna plovidba 36.2 26.2 — 2976 Pošte, telegr. i telefon 216:5 186.9 _ 187 Šume: 49.5 26.2 — 3803 Rudnici 108.0 87.7 — 18.8
Kada uporedimo prihode i rashode za prvih pet meseci, dobijamo višak prihoda od 458.4 mil. din. Ova suma upotrebljena je delimično za isplatu ranijih obaveza, a znatan deo zadržala su pojedina privredna preduzeća za pokriće rashoda u narednim mesecima. Prema tome, ovai višak je čisto knjigovodstvene prihode, jer bi se u protivnom morao pojaviti kao suficit državne blagajne.
= Месечни извештај Народне
Маказе цена се затварају, банке о развоју привреде у а трошкови живота по- августу допуњен је индекскупљују сом цена на мало у Загребу, Brunnen is ===== (Скопљу и ЈЉубљани, Општи индекс цена на велико износио је у августу о. г. 66,0 и већи је за 1,2 поена од оног у августу прошле и 0,4 поена у јулу о. г.; сточних производа бележи скок од 95 и 1,5, минералних за 0,8 и 0,2 и индустријских за 12 и 0,1, док је онај биљних попустио за 26 и 0,1 поен. „Маказе цена“ се затварају и у августу, јер је индекс цена индустријских и минералних производа порастао према јулу о. г. за 0,3, a пољопривредних (биљних и сточних) за 1,4 поен. Индекс цена на мало је према прошлој години порастао у Загребу за 2,9 поена, Љубљани 22 и Скопљу
за