Narodno blagostanje
2. септембар 1939 НАРОДНО ног преуређења пренесено је на Министарски савет. Обзиром на број проблема и њихову деликатност, јер засецају дубоко у ооласти политичког, привред“ ног и културног живота, не треба очекивати да пе сви ти проолеми бити решени орзо и треоа се помирити можда и с којом годином дана.
Тешкоће у решавању питања јављаће се на стварима које су могле изгледати ситницом пре него што је постигнут принципијелан споразум о решењу хрватског питања. 1. дер Мачек износи драгоцен податак, да је и сам оматрао да је доље да се одмах спроведе у дело оно у погледу чега је споразум дефинитиван, остављајупи времену и доброј вољи да се и остало реши касније.
песимизму нема места код дооре воље, која се показала у преговорима и која је на крају омогупила да се постигне споразум. :а доора воља произишла је из увиђања потресе да се очува државно јединство, и с друге стране, да у државном животу учествују сви чланови заједнице. И поред најбоље воље за решавање преосталих проолема, треба да очекујемо, да пе се патити од нерешених других. питања, која нису спорна, али којима треса посветити времена.
Међутим, и кад се реше срећно сва спорна питања, живот у новој државној организацији захтеваће и виши степен политичке зрелости појединаца и- политичких организација, а од оних који оуду на власти зактевапе се миаого више државничке мудрости. Д-р [гасић каже: „Отуда је врло важно да у њима постоје органи, добро замишљени и у пракси састављени од најоољих и најспосоонијих људи, који ће се старати о томе да се решавају сукоби, па чак да се отклањају, стварајупи координацију у раду, а пре свега један суд. Али исто тако врло је важно развијати установе, политичке и друштвене, које ће радити неуморно да се сви делови ........ С ј- правног и политичког организма и сви делови народа приолижавају у интересима и погледима.“ За идеалну сарадњу свих делова државне заједнице у новом политичком уређењу потреона је нарочита политичка традиција. У Сједињеним Америчким Државама велике тешкоће управљања државом отклоњене су управо тим што су се партије развиле у смислу потреба и политике савезне државе, тако да се не појављују у име интереса појединих држава, чиме би само разбијале државну заједницу и онеспособљавале је за живот. Ми не делимо мишљење оних који су у новом облику државног уређења гледали опасност за државу као целину. Али не треба за то бити слеп за тешкоће, које се могу пребродити уз добру вољу. У недостатку традиције политичке координације ми ћемо морати да у прво време гледамо главну гаранцију за
БЛАГОСТАЊЕ Страна 549 опстанак државне заједнице у моралној и политичкој вредности личности као што је д-р Мачек.
После слободе, народно благостање треба да буде главна брига сваке државне заједнице. Са становишта народног благостања, у садашњим светскопривредним приликама, сваки облик државе није најприкладнији. Народ има право да одабере. облик државе у којој ће да живи, али зато треба с највећом пажњом приступити привредним проблемима, да њихово решавање не пати од политичког живота у земљи.
Време је наметнуло држави да решава проблеме планске привреде, да организацијом и дириговањем, ма какав облик оно добило, уклања неповољан утицај светске привреде на националну; да. у новим спољно-трговинским односима осигура равномерно учешће свих интересената у спољној трговини; да се брине о пресријентацији производње кад то захтевају унутрашње потребе земље или кад то намеће ситуација на светском тржишту (случајеви хиперпродукције). Све су то задаци који се могу решавати централно и код којих је потреоно брзо сналажење и експедитивност органа. Ha могућност разлике привредне политике у једном. сувереном подручју, која ои могла да буде штетна по народну привреду, потребно је указати пре него што се донесе ма каква одлука која се односи. на привреду. Ако је облик унитаристичке државе прикладнији за вођење економске политике какву захтева време, не следи из тога да савезни облик треба одбацити, али зато треба изградити привредно законодавство по могућности што јединственије у држави и бановини.
једна од првих изјава г. д-р Мачека по доласку у Београд била је да и српски народ очекује од споразума демократске слободе и за целу Србију и обећао је да пе све своје силе уложити да се у том не разочара. Ово се не може сматрати једним од оних обећања које дају нови људи на Блади, да их затим брзо забораве. ларанција за то је у оном што је већ спроведено у дело од споразума. Савезна држава је по свом појму демократска институција, и може се одржати само демократским сретствима. Дотле док демократија не буде у читавој земљи до краја опроведена, није загарантована ни егзистенција савезног облика државе. Хрвати дакле у интересу демократије коју су извојевали, морају се побринути да је добијемо и у другим деловима државе.
Главни стубови демократије су слободна штампа и слободни избори. Влада је добила овлаштења да та питања реши и надамо се да ћемо ускоро моћи читати из односних уредаба како изгледа демократски поклон.
Читеајке нешке „А
НеАЈИИЗО
Уралу
Рриленсла““
Љвкијиар- НИррар Бака, Шрек Филијала >У БЕОКТРАДУ — Пошт. фаж 17.
Рачун Поштанске штедионице, Београд 51005,
Телефон 23402, 23403, 23404, 23405, 23406.
Прима улоге на штедњу по најповољнијој камати, Врши све банкарске послове у земљи и иностранству Издаје сефове под закуп,