Naša pošta

197

Ја сам такође био један од позватих у својству шефа отсека. Мислим, да нећу бити демантован ни са које стране, ако овде изнесем рад те конференције, у главним цртама, онако како је он текао.

Одмах, чим је претседавајући г. Ратајац отворио конференцију и предложио прво начелну дебату па онда дебату о појединостима, ја сам се први јавио за реч. Замерио сам првој, основној поставци, да на челу п. т. т. струке стоји један помоћник Министра, пошто то није случај ни у једној другој грани државне управе, ни код нас, ни на страни. Помоћник Министра је орган који помаже Министру и као такав он нема и не може имати других права и дужности осим оних које министар на њега пренесе и одреди, па према томе он не може бити ни на челу једне овако замишљене п. т. т. управе. Е

Друга, велика мана Уредбе је, што у њој није консеквентно изведен принцип тростепене поделе власти и децентрализације у смислу растерећење Генералне Дирекције и њенога шефа, који се не сме заробити у решавању и потписивању мање значајних аката, јер он треба да има слободан поглед на све ствари и догађаје и његов ауторитет да допире свуда. Трећа, што се није водило рачуна о нашим традицијама и континуитету оних давно прокламованих управљачких мотива и линија старих пот. то управа, које су нашу п. т. т. струку из примитивног стања развиле у модерну организацију, сличну или једнаку осталим напредним европским истоименим установама. Четврта, што ништа није учињено да се створи ма и најмања правна подлога за постизање у будућности једног самосталног буџета за п. т, т. струку, онако као што су то у најновије време постигле немачка и француска администрација. Пета, што ву изостављени наши стари називи станица и што финансијским законима, ив године у годину нису ублажаване оне оштрине и кврге новога 4. 3. које су несрећно погодиле и спутале наша стечена права ранијим законима, и што се наша управа у томе погледу није угледала на остале управне гране, као што су: финансијска, управна и саобраћајна, које су из године у годину, кров финансијске законе сачувале у прелазним наређењима своме особљу, за извесно време, она права која им је нови 4. з. сасвим одузео или у највећој мери ограничио.

После овога отворена је дискусија. Заступано је мишљење да се Уредбом допуне и прошире извесне одредбе Ч. з., али правни експерти указали су на немогућност да се то, правно, уредбом изведе и онда се појавило мишљење, да се место ове уредбе изради законски пројект, а неки су заступали мишљење да се паралелно ради и законски пројект и претреса поднета уредба.

Председавајући г. Ратајац, стојећи строго на становишту које је имао и г. министар, т. ј. да се претреса само израђена и поднета уредба и да се не излази из оквира дате наредбе, скренуо је даљу дебату на саму Уредбу, а остављено је времену и доцнијим, повољнијим приликама да се, за специјалне потребе, специјалне п. т. т. службе изради и поднесе. један специјални закон.

На поподневном састанку првога дана скоро једногласно је усвојено: да се место досадашње п. т. т. управе оснује при Мин. саобраћаја Генерална дирекција пошта, телеграфа и телефона. : "

Друге, веће и значајније замерке у начелној дебати нису чињене, па се потом прешло на дебату о појединим члановима. Код свакога члана чињене су примедбе на основу којих је, нешто, или измењено, или допуњено, или сасвим укинуто. 1:

Водило се много рачуна о примедбама које су учињене од стране Мин. финансија, па су ивбрисани сви они чланови са којима се оно није: сложило, а то су: одредбе аналоге. одредбама т. 23 8 62 Финансијског: закона за 1932-338 којима се циљало да се бивши начелници и њихови помоћници. преведу -у П1 групу и да се број одељења смањи од 5 на-4»

Једногласно је прихваћен члан који говори о томе, да се п.т. чи-. новници из група које одговарају досадашњој другој категорији могу преводити, поред управничких звања још и на звања п. т. т. инепектора,