Naša stvarnost

2 DR. MIHAILO ILIĆ

organizacije bar u 6 banovina. Ali kad osnivači i taj posao svrše, njihova stranka nifi postoji niti može radili. Pofrebno je da se oni, sa dokazima da je stranka organizovana na napred označeni način, ponovo obrate Minisfru unutrašnjih poslova, kako bi ovaj, i lo sada sam, jer mu za ovu odluku nije polrebna saglasnost Ministarskog saveta, — doneo konačnu odluku o tome da li odobrava da politička stranka postoji i radi ili ne. Tek kad on to odobrenje da, imamo novu političku stranku.

Pošto smo ovako ukrafko izložili način na koji se kod nas može osnovali politička stranka, mi ne mislimo ovde ulaziti u raspravljanje celog ovog sistema, nili u ocenjivanje ovakvog nagomilavanja zakon. propisa u cilju otežavanja i sprečavanja osnivanja poliličkih stranaka. Uoslalom, ova ocena se sama sobom nameće. Mesto svega toga, mi ćemo se zadržali samo na odredbi po kojoj osnivači stranke, pre njenog konačnog odobrenja, moraju slvoriti organizacije sa po najmanje 30 članova u polovini ukupnog broja srezova raspoređenih bar u šest banovina.

U očima svojih tvoraca, ova zakonska odredba svakako nije bila ništa drugo nego sprovođenje ustavne odredbe po kojoj „ne može bili udruživanja na verskoj ili plemenskoj ili regionalnoj osnovi u parlisko-političke svrhe...” (član 13). Pitanje je samo,

da li je ovakva ustavna odredba doista namefala onakvu zakonsku odredbu.

Ustav govori o osnovi udruživanja u parltisko-političke svrhe, isključujući u fome pogledu versku, plemensku i regionalnu osnovu. Šla fo znači? To nesumnjivo znači samo jedno, na ime da partlisko-politička udruženja ne mogu imali verski, plemenski i regionalni karakter. To, međutim, ne znači nikako da, na primer, ne bi mogli po Uslavu sivorifi udruženje u partisko-političke svrhe ljudi, koji bi pripadali samo jednoj veri. Jer i ako bi svi članovi Takvog udruženja bili iste vere, ono ipak ne bi samo zbog foga počivalo na verskoj osnovi. Vidljiv znak da ono ne počiva na «ovakvoj osnovi bila bi činjenica, da su njegova vrata olvorena i ljudima drugih vera. Samo ako program ovakvog udruženja ne može da nađe pristalice među njima, nema oslonca u Ustavu da se pripadnicima makar jedne vere ne dopusti udruživanje. To šlo važi za veru, važi i za pleme. | fu Uslav isključuje samo plemensku osnovu, plemenski karakter udruženja, ali se odalle ne bi moglo izvesti i fo da po Uslavu ne bi bilo moguće partisko-poliTičko udruženje čiji bi svi članovi pripadali samo jednom plemenu. Uosfalom, fu posledicu nije izveo ni zakonodavac, i to je mije izveo kako u pogledu plemenske fako ni u pogledu verske snove udruživanja u parlisko-poliličke svrhe. Medđulim, kad je reč o lrećoj osnovi udruživanja' koju Uslav isključuje, zakonodawvac je drukčije postupio. | u fome se ogleda ne samo njegova medoslednosi, nego i njegova suproinost sa Ustavom.