Nova Evropa

strane, sa novim idejama kakvog svog prolesora.... Često se citiraju ministri koji rade po ceo dam i celu noć, Ne verujte, Pogledajte njihov rad, pa ćete videti da je ministrov dan, kako je kazao jedan francuski predsednik ministarstva, „niz izgubljenih sahata sa nešto, ovda onda, korisnoša rada.“ .

Ministar je samo čovek, rekosmo, i zato ne može mnogo da uradi: ali njemu smeta još i nešto mnogo ozbiljnije, — to je nestalnost ministrova položaja, Kad je vlada nesigurna, onda je i ministar nesiguran, Današnji ministar, osobito kod nas, ne ulazi u ministarstvo nego prolazi kroz njega, Taman je neki stručni ministar počeo ozbiljno da radi, recimo da organizuje svoj resor, a kriza se javi, vlada se menja, i on mora. da ide, I često ministar ide samo zato što treba da ustupi mesto nekom drugom; mnogo je ministarskih kandidafa, a malo ministarskih portfelja. Novi ministar, naročito ako je novo ministarstvo sastavljeno iz opozicije, ima svoje podlede na stvari, — obično nije dobro što je njeđov prethodnik uradio. Novi ministar dovodi redovno i nove ljude, naravno partijske — i onda počnu oni da zavode reforme, Tek on počeo da reformira, a ono opet kriza; opet ministar „čisti fijoke“, Pa bar da se kriza brzo svrši, ali ona traje po nekoliko dana pa često i po nekoliko nedelja, Za to vreme ministri ne mogu i neće da rade; „to će uraditi novi minisfar“, govori ministar svojim šefovima odeljenja koji mu donose na rešenje hitne i često vrlo važne državne poslove, Pa bar da su ti šefovi i njihovi potčinjeni činovnici stalni, da su omi obezbedjeni od tih čestih promena, Oni, nekad više nedo i sam ministar, osećaju krizu koja unosi zastoj i pometnju u državne poslove.

Za samog trajanja svoga prolaska kroz ministarstvo, ministar je više izvršilac volje partijske negoli sluga opštih interesa, naroda, Koji je taj ministar koji sme da radi drukčije nedo kako partija, koja ga je dovela na vlast, želi i reši? Partijska disciplina, pretnja isključenjem iz partije, naтеби većini, odromnoj većini ministara obavezu da budu advokati posebnih interesa jedne grupe. Opšti interesi, koji bi trebalo da idu ispred svih drugih interesa, nemaju svoda branioca u narodnom predstavništvu,

а * *

Prema svemu ovom, dakle, jedan ministar ne mora. imati kvalifikacije, i treba da je po pravilu narodni poslanik, Pri izboru ministra, politički su razlozi za vladu jači od sveđa: Ministri su partijski ljudi, i dužnost im je da osiguraju pobedu svoje partije, Ministar ne može da uradi nikakav ozbiljan i koristan posao od velikoga zamaha i značaja po državu, jer nije stalan. Kod nas, gore je možda u tom pogledu nego ma gde inače, I čini se, kao da ovako kako je ne može mnogo duže trajati, Promena, ne reforma, se nameće, i to promena iz osnova,

U Francuskoj, ministri moraju biti iz parlamenta, jer je u tome sadržina parlamentarne vlade, U Engleskoj, ministre uzima prvi ministar, iz parlamenta, U Sjedinjenim Sev. Američkim Državama, ministri ne mogu biti članovi Skupštine, — njih postavlja Predsednik Sjedinjenih Država uz. pristanak Senata, ali ih otpušta sam Predsednik, — U Francuskoj se ne traže nikakve kvalilikacije.za ministra; a za vreme rata postavljani su za ministre stručni ljudi i van parlamenta, U Engleskoj se uzimaju za ministre

135 207