Nova Evropa

словенских; словенским се именом диче свете књиге источне цркве као и лепа књига нашега Дубровника, два најлешша цвета у башчи наше народне просвете. Југословени, то нама звучи као слатки спој древнога назива словенскога и милога имена, Југовића, те најидеалније породице наше крви. А онима којима, смета чак и што је југословенско име сложено, и што је овако сложено, можете одговорити: Кад је тако дивно сложено име нашега главнога града, Београда, и кад без зазора кажемо београдски (место правилнијета, »белоградски«), нека, према београдскоме живи и име југословенско (нако би језички тачније било »јужнословенско«). ~ -

„Желим вам најбољу срећу у вашем раду. Ако успете, то ће бити нап највећи народни успех, после ослобођења.

Др. Јосит Смодлака.

Stari i mladi.

Od rata naovamo, u našoj se javnosti često govori o omladini, o našim »mladima«, onima »koji dolaze« i na kojima »svet ostaje«, i dovode se u vezu njihovi pokreti, ili njihove zajedničke osobine, ili ma koji dogadjaj u njihovu životu, sa životom i radom njinih i naših »starijih« generacija od pre rata, Ta poredjenja ispadaju najčešće na štetu mladih, U svakom njihovu gestu vidi se nešto što »ne valja«, i iz svake njihove akcije, ili iz pasivnog sudelovanja pri nečemu, izvodi se zaključak da današnja omladina nije dorasla vremenu, da je prerano pokvarena, da je bez ideala, bez ičeg što karakteriše pravu omladinu, Držimo, da je u tim i takim mišljenjima, i prilikama, na štetu omladine često pravo stanje stvari izvrtano, ili pogrešno iznošeno, samo da bi se što jače dokazala »nesposobnost« i »nedoraslost« mladih, Naprimer, kad je ona vodila borbe za svoje materijalno održanje, u tome se gledao jedan atak na državnu imovinu, i država {odnosno oni koji su rukovodili njenom prosvetnom politikom) zauzimala je kao neki »odbranbeni« stav, nazirući u svemu držanju omladine neku »anti-državnu« akciju,

Tačno je jedno: da je rat iz osnova promenio celo naše društveno uredjenje; pokoleban je čak i odnos u porodicama, i princip »poštovanja starijih«• skoro da je iščezao, Buran život, koji su naši mladi ljudi i dečaci u toku rata vodili, ostavio Je na njima velikoga traga, Usred raznih ratnih zgoda i nezgoda, svačija se individualnost jače potencirala, te je nestalo u očima mladjih generacija onih pregrada koje godine postavljaju izmedju starijih i mladjih. Zajedničko druženje u vojsci istrlo ih je, I kad se sve vratilo u miran živolf, ovo se nije moglo najednom povratiti u predratno stanje. Dok su

stari ostali u tradicijama u kojima su nekad odgajivani, mladi uopšte.

nisu imali tradicija, nisu ih poznavali, i nisu mogli da ih shvate i prihvate, Iz toga je neminovno nastao sukob ideja, Uostalom, večiti sukob izmedju »sftarih« i »mladih«, samo je potenciran neredovnim dogadjajima, Tako imamo danas dva shvatanja, dva mentaliteta, kao

205