Nova Evropa
gove pa pridjite da se poklonite našima, inače smrt i vama i vašim bogovima«, I tako će to potrajati do skončanja sveta, čak i onda kada sa sveta nestane bogova, jer svejedno, onda će da se poklone idolima. Ti si znao, i nemoguće je da nisi znao, tu osnovnu tajnu čovečanske prirode, Ali si odbacio ono jedino apsolutno što je Tebi predlagano bilo, samo zato da prisiliš sve da se pred Tobom potpuno poklone, odbacio si zemaljski hleb u ime slobode i u ime hleba nebeskog, Pa pogledaj šta si dalje uradio! TI opet sve u ime slobode! Kažem Ti, nema čovek mučnije briđe nego da nadje onoga kome bi što je moguće brže predao taj dar slobode s kojim se on, nesrećno biće, radja. Ovladaće slobodom ljudi samo onaj koji umiri savest, S hlebom Ti je davana nepobediva moć: daš li hleba, pokloniće se čovek pred Tobom, jer ničega nema pozitivnijega od hleba; no ako u isto vreme neko iza Tvojih ledja ovlada savešću njegovom, onda će on čak i Tvoj hleb da ostavi, i da podje za onim koji mu je namamio savest. U tome si imao pravo, Jer tajna čovečjeg bića ne leži u običnom življenju, nego u tome, zašto da živi, Bez čvrste predstave o tome, zašto da · živi, ne bi čovek nikad pristao da živi, i pre bi se uništio nego da na “zemlji ostane, pa ma oko njega gomile hleba bile, Tako je to, — No šta se zbilo dalje, Umesto da zavladaš slobodom ljudi, Ti si im slobodu još više ojačao! Ili si zar zaboravio da je čoveku milije spokojstvo, pa čak i smrt, nego da slobodno bira izmedju poznanja dobra i zla? Nema za čoveka ništa primamljivijeća od slobode njegove savesti, ali nema za njeća i ništa mučniješa od toga, i gle, umesto tvrdih temelja, da bi se čovekova savest umirila Jednom za svagda, izabrao si sve što Je neobično zagonetno i neodredjeno, uzeo si sve što je premašalo snagu ljudsku, i rečju, postupao si tako kao da ih nimalo ne voliš. I ko je to bio što je to učinio, — to je bio onaj koji je došao da dade život svoj za njih! Umesto da si ovladao ljudskom slobodom, Ti si ju pomnožio, Ti si je uvećao, i mukama okovao duševno carstvo čovekovo za vekove, Poželeo si slobodu ljubavi čoveka, da slobodan za Tobom podje očaran i zanesen Tobom, Umesto po starom i gvozdenom zakonu, trebao je odsada čovek da slobodnim srcem svojim rešava šta je dobro a šta zlo, vodeći se samo Tvojim primerom pred sobom; no zar doista nisi nato pomislio, da će on najposle odbaciti i poreći čak i Tvoj primer, i Tvoju istinu, ako mu se naprti na vrat tako strašan teret kao što je to slobodan izbor? Povikaće ljudi najposle, da u Tebi nije istina, jer je nemoguće bilo da ih se ostavi na većoj muci i patnji nego što si to učinio Ti kada si im ostavio tolike brige i toliko nerazrešivih zadaća, Na taj način sam si Ti položio temelj rušenju svojedša carstva, pa ne krivi nikoga više zato, A šta je, medjutim, Tebi predlagano? Postoje tri sile, jedine tri sile na svetu koje su u stanju da na sreću njihovu zauvek pobede i zarobe savest tih nemoćnih buntovnika, i to su: čudo, tajna, i autoritet, Ti si odbacio i jedno i drugo i treće, a sam si dao primera zato, Kada Te je strašni i premudri duh odveo na vrhunac hrama, i rekao Ti: » Ako hoćeš da znaš, da li si zaista sin Božji, eto, baci se dole, jer je o Njemu kazano, da će ga andjeli prihvatiti i poneti Ga, i neće pasti
560