Nova Evropa

državi, u naciji vidi iste sastavne elemente, uz dodatak — i zajednicu kulture, Ali ako je sve ove teorije odbacio zato što imaju političku ili metafizičku pozadinu, držimo da bi, sa istog gledišta, morala biti odbačena i Staljinova teorija: ona takodje ima čisto političku pozadinu. Medjutim, baš iz čisto političkih razloga, ne naučnih, ova je teorija primljena od G. Markovića, Načelni protivnici G, Markovića, ako bi hteli da upotrebe isto oružje u borbi, mogu mirno tvrditi, da i društveni zakoni koje su naučno formulisali Marks i Engels imaju svoju političku pozadinu,

G. Marković voli formule, i za sve nacijonalne borbe formuliše zakon: to su borbe izmedju buržoazija raznih nacija. Naravno, pod ovaj »zakon« ne bi se mogao podvesti nacijonalni ustanak Srbije od 1804, niti naprimer bitka na Kulikovu Polju, Po ovome zakonu, prvi nacijonalni ustanak na Balkanu trebao je da plane negde dole na jugu, južno od Skoplja, gde je hrišćanski elemenat živeo po gradovima, trgovao, i izbacio na površinu jednu novu klasu, Medjutim, ustanak je planuo baš u Šumadiji, u Beogradskom Pašaluku, gde je hrišćanima bilo zabranjeno živeti po gradovima, Oduvek je tako: jedan političarprorok ne dozvoljava da se brka omiljena konstrujisana teorija koja predstavlja zatvorenu celinu, opredeljena svetim regulama, Kakva rasa, kakva podudarnost svesti i zajednica jezika, — Staljin ipak Đma pravo, usprkos savremene biosocijologije i antroposocijologijel... |

Potpisujemo napad (С. Markovića ma socijalimperijaliste, koji su 1914 Drugu Internacijonalu stavili u službu nacijonalnog imperijalizma; ali držimo da se ne treba ponositi što je Srpska Socijalistička Partija bila u tome izuzetak, Srbija tada nije bila imperijalistička već nacijonalna država. | Кад su radničke partije napadačkih imperijalističkih država objavile, da imaju otadžbine, i da će ginuti za nju, zašto da radnici napadnute Srbije ostanu dosledni krilatici »radnici nemaju otadžbine«? Dimitrije Tucović, ličnim samopregorenjem na Vrapčjem Brdu, demantovao je službeni stav svoje stranke. Dalje, kad je G. Marković teorijski raspravio pojam nacije, trebalo je, držimo, da raspravi i pojam narodnosti, — kad je već o principu narodnosti govorio, Kako izgleda, za njega je izraz nacija 1 паrodnost jedan pojam sa dva imena, ili bar dva pojma slične sadržine, — a to Je pogrešno,

Celokupno teoretisanje G,. Markovića ima praktičan cilj: ono Treba da dokaže, da je diktatura proletarijata u obliku sovjetskih vlasti jedno kadra da reši nacijonalno pitanje, i da, ma taj način, unapred ozvaniči buduću taktiku jugoslovenske

214