Nova Evropa

zadovoljio jednu veliku potrebu svojim opisivanjem izvesnih slabosti moderne duše, Za sto godina njegovo će delo možda postati nerazumljivo. Pa ipak, za mnoge su savremenike Prust, 'Amijel, i Malarme, vrhovni utešitelji, Uostalom, pametnije je da negujemo i svoje nedoslednosti nego li da mislimo kakav će sud budućnost o našim ukusima izreći,

Amijel se bitno razlikuje od Prusta u tome što je prividno ~erovao u neke verske i socijane principe. Ali njegove deklamacije o moralu i o ostalom su nesumnjivo samo uzVici čoveka Коћ раб 1 Кој зе па пебфо тога да nasloni, Amijel nije nimalo imao onaj »sense ol humor«, koji je spasao Prusta i pomogao mu da dodje do svoje iskrenosti. Prust, kao i gotovo svi moderni umetnici, bio je naklonjen »verbalnom sadizmu« u kome nema prave perverznosti. Ko bi rekao da su Flober, koji je kazao da mu je najveće zadovoljstvo da demoralizira, i Bodler, koji je uvek želeo da ga svet smatra zlikovcem, bili dobri gradjani jedne vesele zemlje, Moderni umetnici su za mnoge nesamo poludeli klovnovi već i oličeni zli dusi, Ali oni koji budu shvatili koliko je »verbalni sadizam« jedna osnovna potreba modernog čoveka, i gotovo jedini preostali način da se dostojno izraze bolovi i radosti, doneće blaži sud nego što je to učinio Gospodin Sima Pandurović, Zaista je zanimljivo pusmatrati, kako jedan Prust koji, kao što to sam priznaje, nije »mogao da zaspi dok ga mama ne poljubi«, najednomi postaje dosta bezobziran ikonoklast. Amijel nije znao za božanski dar izviždavanja, koji je čak i Paskal poznavao, Ljubav za pantomimu, za cirkuske efekte u umetnosti, nije samo jedan pusti snobizam, kao što mnogi misle. Santajana, jedan od najsolidnijih duhova Amerike, magistralno je analizirao tu stranu moderne umetnosti u svom ogledu »The Penitent Art«, Stilski cinizam je jedan »echappatoire«, jedna nevina. osveta, i jedna uteha.

Prostor mi ne dozvoljava, da ovoga puta govorim о umetničkoj tehnici Prusta i Amijela, {Pišući svoj »Dnevnik« 'Amijel je nesvesno otkrio jedan stil koji nije umeo da primeni u svojim bezličnim pesmama i člancima,) Cilj mi je samo bio, da dam dve. tri odlike njihove osećajnosti, koje objašnjavaju mnesamo njih već i mnoge naše savremenike,

L. K. Velin.

Ha HA GQ