Nova Evropa

На такав начин, остављајући пострани шачицу легитимиста, који слепо следе свога Цара, маса антибољшевичке емиграције групише се данас у следеће веће таборе: 1) монархијску десницу, која „признаје“ „вођу“ (Николаја Николајевића), те се дели на крајњу и умерену, 2) центрум, који оставља отворено питање облика владавине, но у којем су доста јаке републиканске тенденције, те који свакако неће рестаурацију ма у којем облику, те нити признаје „вођу“. (У њему највећу снагу представљају организовани козаци, док се на његовој левици налазе отворено републиканске, али грађанско-демократске, групе, и лево крило кадета, Миљуковци, и „Сељачка Русија"); 3) левицу — социјалистичке групе разних назора и нијанса (мале групе „народних социјалиста“, т, ј. умерених народњака, разне струје социјалиста-револуцијонара и социјалних демократа које су заступљене и у [ Интернацијоналиј. Врло би тешко било одредити — услед расутости — бројно стање, те конкретну вредност, свих ових група и табора.

Ј.

„Deca emigracije“,

U kratkome razmaku od dve godine, imamo već ес pokušaj da se osvetli duša mladjih naraštaja ruske emigracije, na osnovu njihovih vlastitih iskaza. Prva dva učinili su profesor Ruske Gimnazije u Moravskoj Tšebovi Levitski, i profesor Ruske Gimnazije u Pragu Karcevski, Ali treći obuhvata najviše gradiva, i u njemu je uzelo učešća više istaknutih ruskih pedagšogša i društvenih radnika, tako da on zaslužuje i najveću pažnju.)

Ruski Pedagoški Biro и Ртаби napravio je neku vrstu ankete: po svim ruskim školama u emigraciji predložen je deci, potpuno neočekivano za njih, zadatak na temu: »Moje uspomene od 1917 godine«, Deca su pisala svoje odgovore u razredu po dva sata, potpuno slobodno, bez svakog uticaja svojih nastavnika, Njihovi su radovi, bez polpisa autora, na broju 2405, predati Pedagoškom Birou, i, besumnje, daju obilan i vrlo zanimljiv materijal za proučavanje dečje duše i našeg doba,

Dabogme da je iz anketa ove vrste vrlo teško izvoditi zaključke objektivne vrednosti, Odgovori dece pružaju 1spitivaču gradivo vrlo različitog karaktera i različite važnost. Njihova ocena može da bude samo subjektivna, i iz njih svako može crpsti šta mu se svidja, U našem slučaju teškoća se povećava još i time, što mladi autori odgovora imaju od 8 do

') „JUBrmw змиграци!", Сборникђ статен подђ редакшећ проф. В. В. ЗЉињковскаго, Прага 1925, (Ггдапје Кизков Pedagoškog Biroa u Pragu, Str. 250.)

140.