Nova Evropa
kao kod seoske omladine, prošlost odredjuje njen karakter, ili će, oslobodjena uticanja okoline i tradicije, samostalno. misliti i delati, Za obrazovanje njena karatera značajna su duda vežbanja u pravilnom samoposmatranju. Veliki broji mladića u petnaestoj godini bavi se pitanjima o vrednosti vlastite ličnosti, o njenu odnosu prema drušđim ljudima, o vrednosti života uopšte; oni čine introspektivne napore, misle o svojim duševnim zbivanjima, konfliktima i borbama protiv čulnosti, ı otkrivaju svoje nagone, težnje, 1 osobine, Doživljaj vrednosti unutrašnjeg posmatranja, koji se obnavlja i pojačava pod novim uslovima, pri savladjivanju smetnja i proživljenja okoline, unosi jasnost i odredjenost u držanje mladića i time povoljno deluje na akciju njegove volje, Iz napora voljne pažnje usredsredjene ma ипиtrašnji svet radja se introspektivni interes, ı mladić biva slobodniji i smeliji u kazivanju svojih oštro zapaženih mentalnih pojava, oslobodjenih potsvesnih kompleks4 i tendencija, tako da mu зе за тепјапјет slike koju Ima o sebi pojačava volja za samoobrazovanje.,
Moćna vaspitačeva ličnost sa složenim unutrašnjim ŽivoOtom može uticati na menjanje pravca doživljavanja vrednosti i strukture karaktera mladeži. Mladić gleda u toj ličnosti ostvarenje ideala kome teži; doživljuje moć ideala; i uvećava se njegova energija orijentisana na samovaspitanje. Tako u duhovnom dodiru sa stvarnim uzorom etičkog života disciplinuje svoju prirodu ı stiče unutrašnju slobodu, Snaga vaspitača, koji pravilno shvata i izvodi vaspitanje u duhu apstinencije, jeste u tome što pokreće mladež na niz samoodricanja, koja uslovljavaju duhovnu sabranmost i samosnalažemje, koje je često pripremljeno nizom promen&4 koje donose spojeve novih saznanja i emocijonalnih doživljaja, Energičan borac protiv štetnih navik4 i običaja, koji se prenose tradicijom, svestan je svoje vlasti nad sobom i odgovornosti za život zajednice, Saznanja da objektivacije njegova duha imaju dublja dejstva na duševmu strukturu mladeži pojačavaju njeBovu volju za podizanje novih naraštaja, Znatan deo vremena troši on na vaspitavanje omladine za borbu protiv zla u društvenom životu. Ponesena idealima, ulazi ona u socijalne organizacije i doživljuje radost u kolektivnom radu, Tako se formira mladićski tip kod koga je razvijen miteres nesamo za kontemplaciju već i za društvenu aktivnost. Ekonomsko obezbedjenje učenika ide u bitne uslove za intelektualno i etičko izradjivanje, ali bez razvijanja moći za samostalno sudjenje o vrednostima 1 interesa za samonadzor, samovaspitanje, i socijalnu delatnost, nema obrazovanja ličnosti kod mladih prirod4, A u toj akciji ma odlučnu reč vaspitač koji se neprestano usavršava; ona je izraz njegova najdubljes bića, nješove pedagoške ljubavi, samodiscipline, i 8ospodarstva viših težnja nad nižim težnjama. U društvenoj sredini u kojoj
471