Nova Evropa

Naučni pregled. O psihologiji vaspitačeve ličnosti.

Potpuno razumevanje duševnog života mladeži i uspešam vaspitni rad, stvaranje novih ljudi, imaju za pretpostavku nesamo neposredno poznavanje njene psihičke prirode, društvene sredine, ekonomskih i socijalnih uslova pod kojima ona Živi, nego i neprekidan razvoj vaspitačeve ličnosti,

Značaj sistematske studije psihološije mladosti za lično obrazovanje vaspitača i njedovo pravilno postupanje sa omladinom, pisac ovog članka je izneo ranije u ovome časopisu (Psihologija mladosti i naša srednja škola«, »Nova Evrompa« od 26, septembra 1926); u članku »Naši nastavnici i naša omladudina« Nova Evropa« od 11. maja 1928) istaknuta je potreba vaspitavanja nastavnika za puno doživljavanje radosti pri samom radu, u samom ličnom rezvitku; a u članku »Proučavamje i vaspitavanje seoske omladine« Nova Evropa« za 26, septembra 1931) naglašeno je stalno duhovno razvijanje učitelja na selu kao jedno od bitnih obeležja njegove psihičke strukture. To je bitna oznaka pojma pravo8S vaspitača uopšte. Nastavnik čiji je duhovni život u neprekidnom razvoju, budi i snaži kod omladine ljubav prema vrednostima. Svojim ostvarenjima vrednosti potstliče je na trajne napore. Prisnim duhovnim kontaktom povećava se interesovanje učenika za nastavne predmete, koje dobija sve dublji koren ukoliko češće pridolaze doživljaji radosti usled rešavanja problem4, Izmedju vaspitača i mladeži stvaraju se duševne veze, koje su vrela njedovih novih intelektualnih uzleta i etičkih dela, Njesšova neodoljiva težnja za vaspilnim uticanjem prelazi u trajnu osobinu, preiinjuje se moć uživljavanja i direktnog opažamja sudbonosnih trenutaka u obrazovanju omladime, i prevladjuje vaspitačka ljubav kojom se suzbijaju sebične težnje. Tako vaspiltna akcija biva sve složenija, odstranjuje se mehanička delatnost, i menja se struktura njedova karaktera: kao bitna obeležja se pojavljuju jako socijalno osećanie, i težnja da se mlado biće, čija se pažnja u pubertetu pomera s objekata spoljnjes sveta na j a, unutrašnji životi, i njegove odnose prema sredini, vaspita za posmatranje sopstvenih doživljaja i držanja u odnosu na sebe i okolinu, za suzbijanje duhovnog mivelisanja i mehaniziranja života, i za rad u zajednici,

Vaspitačeva nastojanja su upravljena nato da se mladeži omogući intenzivni doživljaj istine, da od nje zavisi da li će njenom prirodom ovladati snaše koje čine čoveka nesrećnim ili one koje donose spokojstvo i sreću, i da li će dopustiti da,

470