Nova Evropa

u »Govoru Nemačkoj Naciji«, autor »Konca Večnoga« sledi duhovni razvitak Evrope, u pravcu zbliženja i jedinstva, od njenih prvih početaka pa do danas. To je zapravo kruna svih dosadamjih Bendinih napor4 u smislu traženja one čisto intelektualne sinteze koju bi on želeo da konačno pronadje i utvrdi u duhovnoj anarhiji sveta. Poznata njeđova formula: da zbrka i pomeranje, stvoreni izmedju prolaznog i večnog, izmedju materijamog i duhovnog, izmedju poezije 1 mozga, izmedju strasti i razuma, izmedju srca i бјауе, čine svu suštinu i sve razloge savremene krize, nalazi i u ovome govoru Evropi i Evropljanima svoj dubok, bitan, i odlučan odjek, Zapravo, njegova misao, koja bi da označi krizu civilizacije kao prevlast strasti srca, poezije, imaginacije, fantazije, efemernod, nad razumom i logikom, nad intelektualnim i mozgom, nad večnim — a fo su bitni znaci helenske sinteze —, prevladava. i ovde na ovim njegovim stranama analize evropske zablude, Evropa zato neće moći da se ostvari i da postane jednom, ako me »prihvati izvestan sistem moralnih i estetskih vrednosti«, ako ne poruši i me porekme u sebi »dogmu o nemoći ideala i o suverenosti materijalnog Žživota«, ı dok ne prihvati Tominu »homo est maxime mens« ili Paskalovu »toute notre didnite consiste 4 la pensće«, Evropa će se ostvariti samo onda kad bude prošla kroz svoju unutarnju obnovu, kad se Evropljanin bude rešio toga da posmatra svoj odnos čoveka samo u odnosu prema materijalnom ı prema ekonomskom, i kad, konačno, »prestane da se klanja pred žrtvenikom Marksa, pa se vrati žrtveniku Platona, Jer, Evropa koja želi da se stvori i ujedini tražiće od vas, kaže Benda, »da odbijete germanski mitos u korist helenskog mitosa, da bogove Severnog Mora obratite u bogove Mediteraneja«. Umesto ekonomske revolucije, koju savremeni Evropljanin gotovo jedinu iščekuje, Benda ište moralnu revoluciju, Potrebno je probuditi veru u Duh, potrebno je rehabilitovati Večno; potrebno je dati Evropi sistem vrednosti; potrebno je raspaliti strast i mističku veru u razum, u moza8, u umerenost; potrebno je zaokviriti i pretvoriti ekomomsim stvarnost u moralnu; potrebno je da ljudi osete, da wpostoji samo jedna jedina veličina, i to moralna i duhovna, i da je svaki izvor ljudske akcije proizišao iz duha i iz slova; da je, konačno, evropski problem »pre svega, moralni problem«, i da je zato potrebno uputiti Evropu na moralni preokret, koji ona ireba da izvede u sebi i oko sebe, da bi ponovo stekla svoju opstojnost,

Evropa se nije stvorila zato, što je napustila bila moralni elemenat, zato što nije bilo prosvećenih duhova koji bi bili svesni svoje misije i koji bi stvarno želeli odredjeno formiranje Evrope. Već od petnaest stoleća naovamo redjaju se pokušaji za formiranje Evrope: istočni vladari, koji pokušavaju da ostvare

405