Nova Evropa
St. Maurice, Neubabelsberg, ı druge »prestolnice« evropske filmske proizvodnje, nisu ni po imenu ušle u ovu knjigu. Od stare garde i evropskog i američkog filma izostali su mnogi, a {oš su slabije zastupljeni oni režiseri i glumci koji su došli do priznanja za posljednjih nekoliko godina, Osim Framnciske Gaalı Kathe vom Na gy, od ovih novijih niko nije spomenut, čak ni na cijelom svijetu čuvena Mae West,
Naša domaća filmska proizvodnja, te naši sunarodnjaci koji rade na domaćem i stranom filmu, u leksikonu »Minerva« prošli su veoma slabo, Od naših filmskih producenata nisu navedena ni dva najplodnija: Jugoslovenski Prosvetni Film u Beogradu, i Svetloton u Zagrebu. Bez obzira nato da ovo dvoje nisu stvorili još ništa naročito, oni — kao naši prvi i veoma aktivni proizvodjači filmova — zaslužuju da se o njima povede računa u ovakvoj knjizi i ovakvoj prilici, Od naših Himskih radnik4. nailazimo зато па tri imena, i to na glumce Svetislava Petrovića, Tima Patijeru, i Zvonimira Rogoza; dok su drugi — medju njima Slavko Vorkapić, Džon Miljan, i Eugen Šarin — potpuno izostali, a ipak su to ozbiljni filmski radnici, već dug niz godin4 zaposleni u inostranstvu [prva dva u Hollywoodu, jedan kao režiser, drugi kao mnogotraženi karakterni glumac, a treći u Njujorku, i gotovo u svim evropskim centrima, kao dramaturš, šef propagamde i produkcije), I od omih u zemlji nedostaju mnoga imena, maročito glumica Ita Rina, Dr, Aleksandar Aranicki, dugogodišnji predsjednik Saveza Bioskopa Kraljevine Jugoslavije i urednik našeg jedinog stručnog kimematografskog lista, Maks Owwatić, koji je producirao i režirao naš jedini — bar po meftraži veliki tonfilm »Melodija 1000 otoka«, Sva su ova lica u svakom slučaju zaslužila da budu spomenuta u ovalkoj knjizi, pored ili umjesto mnogih drugih manje zaslužnih i manje istaknutih na svome poslu,
Kad ovako stoje glavne stvari, onda je gotovo nepotrebno dati pobližu amalizu tumačenja filmskih pojmova u ovom leksiКопи, јег је јазпо да бе 1 ono biti suviše lakonsko ili šablonsko.,
opće, čini se kao da je leksikon »Minerva« radjen za najšire mase, za primitivce i početnike, te da je uglavnom neka vrsta »antolodije ттепа«, јег је teško zamisliti prosvjećenija čovjeka koji o većini pojmova i imena ne bi znao više i bolje nego što je protumačeno u ovom leksikonu, Učinićemo ipak još neke zamjerke, koje padaju odmah u oči, Naprimjer, uz imena režisera i glumaca nabrojani su naslovi filmova koje su oni režirali ili u kojima glume; što tu popis uspjelih filmova nije potpun, donekle je razumljivo: kod plodnih umjetnik4 taj bi popis ispao možda i suviše dug, Ali je karakteristično, da su stalno navedeni samo stari ı prvi filmovi; tako, uz me Marlene Dietrich čitamo naslov jednog jedinog njena filma ({»Plavi andjeo«), a