Nova Evropa

шта је стварно наше 2 Јер, ето, чули смо шта пишу и говоре странци о Мештровићу (и могли бисмо сличним хвалама и признањима испунити читаве књиге), а ипак га још не осећају својим — ни у његовим најприснијим делима — они којима је по крви и по роду најближи! И није то само »Христ« и »Госпа с дететом« који — по мишљењу наших људи — »нису у складу« са својом околином, са средином у коју их је замислио или поставио уметник; треба се само сетити историје постављања Косовског Храма, Победника, Штросмајера, Г ртура Нинског, сви они још увек стоје привремено на својим местима, бат као и овај »Христ« у овој Марковој Цркви!... Човек из Загреба и Хрватског Загорја, и кад је најписменији, не може да опрости Мештровићу што је својим раним делима опевао у камену »српск о Косово« и српске јунаке; а не зна и не осећа, да су ти јунаци и те народне песме исто толико хрватски колико и српски, и да је њихов дух и смисао Мештровић усисао с мајчиним млеком. Али, за узврат, ни Србин из Србије не признаје те Мештровићеве народне јунаке и победнике у камену и бронзи за своје, јер — не носе шајкачу и опанке!... Штросмајера подједнако с муком и напором »гутају« — као »Југословена« и Срби и Хрвати; а Гргура Нинског, зато што га историја (или легенда) истиче као противника Римскога Папе, ревносни хрватски католици прећуткују и неће за светитеља. За узврат, српски православци — скупа са нашим Дром. Лазом — узеше под своје Светога Саву, те истичу »светосавско православље« кадгод српство хоће да ставе насупрот католичком хрватству; а сви добро знамо, да је Свети Сава основао Српску Цркву да Србију одвоји од Византије, па је и браћу своју измирио, задржавши Вукана у католичкој вери а измоливши за (Стевана папски благослов; Уосталом, о Светоме Сави су народне традиције исто тако живе, ако нису и живље, међу далматинским Хрватима као међу Србима у Србији, па га је још Мате Мештровић, отац Иванов, сматрао својим и није дао да му се узима тај »једини светац наше народне крви«!... Чији су дакле, наши или њихови, на: родне песме и народни јунаци, нарддни светитељи и народни просветитељи; и ко смо ту ми а ко суони 2. 7

Ево овде, пред овим Распећем, ја православац у католичкој цркви, мучим се узалуд да се сетим које би имале бити разлике између хришћанина-католика и хришћанина православног: а знам да их никада, ни у књигама, нисам право схватао ни распо“

У

37