Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Страна 707

мом одређивању места за њу. Неће бити довољно изабрати ма какво слободно земљиште, без обзира на његову оријентацију, на његову величину и без обзира на то што ће

павиљоне, који су међусобно повезани отвореним или затвореним ходницима. Школска управа, гимнастичка сала, свечана сала, сала зз певање, радионице, трпезарије, библиоте-

Две учионице једне модерне основне школе у Франкфурту н М. Лево је једна од ученичких кухиња потпуио опремљена, у којима се практично вежбају будуће домаћице; десно је учионица ср столарским тез. гама и прибором

настава бити ометана уличном вревом и саобраћајем, а место свежег ваздуха кроз отворене прозоре буде допирала улична прашина. Истина је да се у генералном плану мора одредити место за школу водећи притом рачуна о бројној равнотежи насељених зона, али је истина да се генералним планом мора будућој школи обезбедити место које ће и својим положајем (између мирнијих улица) и својом величином пружати могугшости да се на њему изгради једна савремена школска зграда, око које ће бити довољно слободног простора, много више него што га данашње београдске школе имају. Понека школска дворишта, скучена, посута шљунком, без траве и зеленила, заостатак су сасвим застарелих појмова о томе какво треЗа да буде школско двориште. Ако је тешко и скоро немогуће говорити о тако пространим површинама потребним за школе у центру града, где је земљиште скупо н изграђено, — зато га треба обезбеђивати раније на периферији где има доводшо слободних и релативно јевтиних земљишта. Тек на пространим комплексима могућно је помишљати на школе грађене у павил.онима, који су међусобом повезани отвореним или 3 'атвореним ходницима. Основна идеја код павиљонских школа је ова: учионице су смештене у посебне мање

ка и др. — смештени су у посебној згради, која је везана са павиљонима опет ходником. Јужни или источни зидови учионица изводе се скоро искључиво у стаклету, а лети се ти зидови могу уклонити, тако да се предавања одржавају скоро у слободи. Значај тих отворених зидова је тим већи шго се одмах, непосредно уз учионицу налазе разред-

г

Учионица у којој су клупе замењене шиваћим машинама и прибором за кројење (Франкфурт)

ни вртови: сваки разред има свој сопствени врт који може да послужи и као учионица под ведрим небом, јер је уоквирен зеленилом тако да дзје утисак једног затвореног простора. Систем осветљавања учионица подешен је тако да су сви делови учионице добро