Pokret
покрет 85
(види сл. 2.), зато се уметницима у таквим случајевима никако не смеју чинити концесије. Противу горњих правила греши се и кад се текст штампа сувише великим словима, — што код кратких текстова није редак случај, — јер се речи тада не могу једним погледом прочитати. Уопште можемо рећи да претерано стилизовање и украшавање слова није погодно за рекламу, јер обично ремети њену читкост. Ово не значи да слова не треба прилагодити тексту. Другим словима се служимо за рекламисање мириса и везова, а другим за рекламисање великих машина, мостова и т. д. (упореди сл. 1. и 4.). Овај проблем прилагођивања је врло добро решен н. пр. у слици 3., којом једна фабрика рекламише своје тестере. Курзивна слова су добра за изражавања покрета, те се могу употребити за спортску рекламу.
Код огласа с више текста мора се пре свега водити рачуна о прегледности. Оно што је главно мора се нарочито истаћи. Та прегледност се између осталог постиже и поделом текста у више ставова (сл. 4.).
Ако се и самим текстом могу постићи врло лепи и снажни ефекти, слике су још у много већој мери у стању да привуку на себе пажњу, а да и не говоримо о томе да се преко слика публика много боље упознаје с артиклима него преко описа.
ОЏА ТАТЕ а а
8 оно
б.вОТИМИМ (о У ТВЕВРОШМЕНАВЕОК у в Ддме вовесб
Поихологија рекламе Слика 6.
Ако се преко фотографије публика треба да упозна са тачним изгледом артикла, нпр. са конструкцијом какве машине, онда она мора бити довољно рељефна, те ће се морати ретуширати. Служи ли она само зато да привуче на оглас пажњу читаочеву, онда у њој мора бити довољно контраста и жи-
вахности. У овом случају истицати детаље је непотребно, чак је то и штетно. За хватање погледа цртежи се могу боље употребити него фотографије. Они садрже јаче контрасте и имају, кад су добри,
са И пту,
и - рибље и
Пенпхологија рекламе Слика, 7.
већу уметничку вредност. Али не треба заборавити да публика има веће поверење према фотографији него према цртежу, јер прва даје вернију слику предмета. Зато ако слика треба публику да упозна са предметом рекламе и његовим детаљима, фотографије имају извесно преимућство према цртежима. Да се цртежи за рекламу морају поверити уметницима у овоме послу, није потребно нарочито објашњавати после онога што је речено о изради слова. Врло добро успео цртеж ове врсте преставља слика 5. Црно-бео цртеж на тамној позадини, из које се беле контуре смело издвајају, даје слици живи израз. Како се врло простим средствима, изостављајући све што је: споредно, може привући пажња на оно што је у реклами главно, показује врло добро сл. 6. Снажно дејство постигнуто је углавном истим средствима и у сл. 7. М овде исто избацивање непотребних детаља, али се због јаких контраста и великих размера слика не да превидети.
со
тЖ 7) 47
Хи (7
777
1
#
55
(# 22222
а 7 555 __# А | аи Фет (ере (Јг Мотопродеп Сојогрооте. (УН копггг оде
2ААМ РА РЕД БРОЈ 55 (ПА
Психологија, рекламе Слика 8.
УНЕ
ратама пена