Policija
=“ 67
оне у место ње обављају. Локална управа није државна управа, како је они замишљају. Локална власт није делегирана власт, јер локални интерес није што и државни интерес, И једани други имају поред своје међусобне. везаности и своје посебности. Признати њихово гледиште значило би признати у место државног надзора туторство. Творци овога правца у главном су Немци. Ни Грчка ни Рим нису знали за овакав државни надзор. Права отаџбина његова је германска свест. Њихов Ноћензгесће и Обпокензгесће није никад могао, да напусти свој надзор над подређеним управним јединицама. То се може објаснити историјски. У борби са уставним и парламентарним идејама они су ипак задржали велики део од свога старог начела. Бирократија код њих никад није имала поверења према лаичком елементу у управи. Зато се код пруске локалне управе и налази већина делегата централне власти, Први од страха центрглне власти негирају сваки надзор, други из страха да централна власт не ослаби, претворили су надзор у туторство. Државни надзор дакле, није туторство, он је једино правно средство државе, да одржи локалне управне јединице у границама закона. Без њега локална власт би била потпуно самостална и као таква добила могућност, да тиранише појединце и да ради што хоће без обзира на опште интересе, на целину. Државни надзор могао би да се претвори у туторство, када би у локалној управи претежнија била политичка контрола него правна. С друге стране ни у државном надзору не може се ићи тако далеко, да се сви акти контролишу из разлога целисходности, опортунитета. Треба наћи једну средину и избећи крајности, — !. да се ни државни надзор не ослаби тако јако, да не би дошло у питање и само јединство државне управе, а 2. ни да се опет дозволи сувише велики надзор државне власти, да се не би слобода и самосталност локалних тела сасвим ограничила. Те две крајности избећи и очувати надзор државне власти и самоуправу, значило би довести у сагласност јединство државне управе и слободе грађана у њиховим локалним телима. Та се сагласност може извести на тај начин, ако би се надзор државне власти строго ограничио на правну контролу, а изузетно дозволио и надзор из целисходности, за случајеве, који су законом тачно предвиђени и који су из области пренесеног делокруга.