Policija

— 214 —

могу изостати без икаквог утицаја на пуноважност брака.. Зато ће прељуба постојати ако би у самом тренутку, кад је свештеник прочитао еванђеље ударио гром у пркву, или, ако би сватове напали разбојници, и они се због тога разбегли куд који, па би невеста, мислећи да венчање није свршено, извршила обљубу с којим од сватова, јер је у моменту обљубе била у пуноважном браку. Но неће бити прељубе, ако би нека женска још као вереница имала полни сношај с неким другим лицем, а не са својим вереником, јер између вереника нема брака, па стога не може бити ни браколомства. Насупрот овом данашњем схватању, по обичајном праву обљуба веренице била је у свему изједначена са обљубом удате жене, а ово стога, што је јавно мњење једнако исмевало изневереног момка као и ожењена човека. То исто. гледиште било. је заступљено и у писаним законима старих Јевреја!) и Римљана.)

6) С правног гледишта брак је равведен оног истог тренутка кад је Велики Духовни Суд одобрио пресуду епархијског духовног суда изречену у смислу развода брака“) и ако ова није још саопштена замнтересованим странама. Зато неће бити браколомства ако је донесена коначна пресуда којом се: брак разводи, али која жени није још саопштена, па она у том међувремену изврши обљубу с другим лицем, јер у моменту полног сношаја није била везана браком, пошто је овај престао правно важити од дана правоснажности бракоразводне пресуде, а не од дана њеног саопштења заинтересованим странама.

По обичајном праву, брак је престајао оног тренутка

чим би муж отерао своју жену и свечано изјавио да је више не сматра за своју, и да може поћи за кога хоће. Зато ако би отерана жена после такве изјаве свога мужа извршила обљубу с другим лицем, не би било дела браколомства. Иначе: у Мојс., М, 22, 23—25.

у 1. 7, Сод. де адин.: С. 13, 53, Ре. ав [ег. Ја. де адије 1.115 7. __- Код Кавкаских Черкеза губитак девичаства пре брака сматра се као брако– ломство. Зато младежења има право да одбије венчање с таквом девојком, односно да је отера, ако је то допније сазнао. У том случају родитељи продају или убијају такву девојку. Реггето, Апиуез бат. снп., 1894, 385.

5) Тако К. С. 1881, Бр. 2198.