Policija

— 131 —

а борбом која ће настати, необузданом реакцијом повређетога, као и продужавањем напада од стране листа, не би били угрожени јавни поредак и морал, законодавац поставља извесне границе вршењу приватне правде у овом случају. Као тод у свима случајевима приватне правдг у заједницама, у којима је власт успела да се умеша у борбу међу појединима, улога законодавства своди се, дакле, на то, да регу„лише начин борбе, да вршење приватне правде стави у границе јавног поретка и морала, и да контролише преко нарочитог органа, судије, да ли противници остају у одређеним траницама.

Право одговора у овом другом случају није форма "нужне одбране и не почива на истој идеји. Оно почива на „интересу повређеног чије је брањење у складу са општим интересом, а његова употреба се преставља као вршење приватне правде. Додуше, и нужна одбрана није ништа друго до манифестација приватне правде, али она постоји само кад "је напад противправан, што није случај у нашој хипотези. Појам нужне одбране узан је и не може да обухвати све случајеве употребе права одговора.

- с) На трећем месту, неки напис може садржати уместо клевете и увреде, или критике, једино похвале за именовано лице. У овом случају право одговора биће свакако ретко употребљено; у људској природи није да протестује против похвала. Али ипак то се може догодити. Оставимо на страну схипотезу данајског дара, кад се под видом похвала именовано лице у ствари напада; она спада под други случај употребе права одговора. Може се догодити да неко лице истински добије похвале, које му из буди којих разлога не годе: било што их добија са стране и на начин који му ни мало не ласкају, било што их добија за ствари за које није заслужно. Право одговора почиваће у овом случају на принкипу, да нико није принуђен да прими поклон који му се "чини. Јер има поклона који компромитују.

То су три главна случаја употребе права одговора. То те значи да су они једини. ИМ ово разликовање, као и сва руга разликовања и класификације, основано је је једино на потреби нашег духа за јасношћу и прегледношћу. Претерана би била претензија које би конструкције духа, макар оне

ој