Prosvetni glasnik

948

НАСТАВНИ ПРОГРАМИ ЗА ГИМНА30ЈЕ

на и линија у најразличнијим дравцима, што ће за поуку у перспективи бити од драгоцене вредности. Као што поједнно тело има своју светлост мецотинту и сенку, тако и читаве групе. Веоиа је иробитачно, ако ученици, пре но што ночну радити, покажу на еамој групи у природи: где је главна срестлот, где сенка, која тела долазе у нрисенак, а где је бачена сенка, и т. д. Осим тих геометриских тела жоже се наставник служити доцније и другима, као: сто, пећ, орман, столица или ма што друго, што сваки дан у животу употребљавамо. При сенчењу, ради бржег и пробитачнијег рада, може се унотребити утирач, ако наставник за сходно нађе, и то пошто контуре буду чисто нацртане ваља умочити утирач у утрвену креду, па њиме испунити сенке и мецотинте; главну светлост треба оставити у белоћи хартије; ради тачности девршити ваља кредом. Тим се довршује течај у другом разреду. III РАЗРЕД За етудију човечијег тела најкорисније у напред служи цртање украса. Почетак тога рада био је већ у првом разреду, еамо са дрегледалице, а у трећем наставићемо са природе, и то са гипсаних модела. По што Је нацрт душа и израз свакога тела (или облика), то је најбоље почети еа контурама, па тек доцније прећи на сенчење. При сенчењу, да ее не би узалуд с почетка трошило вре ме шраФирањем, служиће се ученици утирачем : а доцније при потпуној изради киедом или меком писаљком. Да би нацрт што јасније падао у очи при цртању орнамената у контурама, ваља превући дно једним тоном (бојом), какав наставник за добро нађе. Веома је кориено у цртању орнамената познати и оеетити лепоту облика; вијугаве линије ваља што прецизније и са оеећањем извести. Изучавање и познавање орнаментеких облика, многоће допринети за еететичко образовање ученигса. Пола школеке године ваља најмање цртати орнаменте, па тек по птто се покаже довољан успех, прећи на јфтање тела човечјег. Изучаиање тела човечјег захтева велику нажљивост, особито кад се приетупа најважнијем делу његовом, цртању главе човечје, потребно је, поред ревносног и пажљивог цртања, од чести и познавање анатомије. Досадашњи рад у орнаментици може се сматрати, истина, не као без животни, али као тело без дугае; а изучавање украса, ма и са разумева-

њем уметничким у опште, више води цели техничкој но уметничкој; правац технички своди Форме искључиво у строги ритам ; а рад у уметничком правцу тражи у својим Формама дугаевну садржину и карактер, којима у исти мах отвара за ученике пут, да се упознаду са узоритим радовима великих чувених уметника. Сва новија Француека издања у Фигуралној настави, полазе од ове тачке. За ову наставу пружа нам неоцењиво средство ФОтограФска репродукција (Факсимила). Пут Фигуралном цртању ићи ће најудесније, ако се од карактерног и ош грог пре^е на класичну мирноћу антике. Форме каквога Фидије, у почетку Фигуралне наставе, ието ће тако мало бити на свом месту, као дела Оофоклова и Еехилова у какво.ј почетној читанци ; ваља најпре радити по уметничким радовима 15. и 16. века, као: Леонарду да Винчи.ју, РаФаилу, н. пр. главе из камере дела сегнатура. То су модели, којих Форме сгоје много ближе Фантазији ученика, јер се у њима огледа живот. Схватати лепоту Зевоа Атриколи припада вигаем образовању. И ако се у прогалости много на томе радмло, да се човечјем телу да један пропорционисани идеал, који би у естетичком погледу могао служити као основа, ипак се уметност до сада није могла никад признати и усвојити а најмање у настави. За пропорцију тела човечијег остаје једини путово1>а радити по начелима анатомским. То је знање у најновије доба евојом услугом дало у уметности особите резултате. Да би ее у цртању тела човечјег пошло добрим правцем, најбоље ће послужити опште признато издање Соигз с!е с1е §8т од Сћ. Вагцие, други део. У овом разреду не треба даље ићи од главе човечје; довољно је, ако ученици то свладају за по године, и то чието са прегледалиие. IV РАЗРЕД Овај разред има да завргаи цртање у средњим нижим заводима. Еако је у трећем разреду свргаено цртање главе, то овде долазе' на ред руке, ноге и цео састав тела човечјег. Савколики овај рад цртаће ученици са прегледалице. За цео састав тела довољно ће бити, ако се еамо буде служило контурама; напредним ученицима може се додати и сенчење. Ради лакгаег схватања при цртању целе Фигуре , добро ће бити ако наставник, кратким цртама, објасни поделу тела, као: гата је дужина главе, шта се узима за лице; у висину, колико глава мера цело тело, колико труп; каква је размера за удове; колика је рука или нога