Prosvetni glasnik
ГИМНАСТИКА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ
са овим захтевима ? Можемо ли бар један од ова четири главна захтева одмах нодмиривати ? Не, баш ни један нотнуно. Одмах не можемо. А гата можемо ? Можемо тежнти њиховом остварењу и старати се да крчимо пута за што скорије осгварење. У нас данас као да и није нитање , како стојимо са школским зградама? Да ли оне одговарају иоле захтевима, којеје хигијена поставила за грађење школа ? Даље би дошло питање, какав нам је унутрашњи намештај школа, и каква су и колика су средства, којима се служимо у настави? На та питања зна се какав би одговор дошао. Нико ваљда неће сумњати, да би одговор био негативан. Загледајте у извештаје министарских изасланика, који су походили основне школе, и потражите рубрику, која говори о гаколским зградама ,и школском намештају, па ћете на чудо многих наћи, да има случајева где изасланик предлаже, да се затвори по *[ 4 оних школа, које је прегледао, као са свим трошних н неудесних. Ништа боље нећете наћи ни о намегатају и средствима. Кад ово све видимо и сазнамо, онда ћемо се запитати куда ћемо пре и на коју страну? Где ћемо пре нружити руку помоћи и шта је нрече? Нема сумње да ћемо се најпре постарати за добре гаколе и намештај, који одговара хигијенским захтевима, и то не с тога, гато би се чротивили захтеву, да треба паралелно развијати и дух и тело, већ просго из разлога, што се добрим школским зградама и намештајем чува дечије здравље. Осем тога, ако ми рђавим клупама и рђавим ваздухом сваки дан рушимо дечије здравље, неће нам помоћи ни сале ни игралишта за гимнастику. Гимнастици унраво и није цељ да поправља оно што се руши, већ да на природан пачин развија тело у деце. У погледу грађења школа већ је учињен знатан корак у напред. Министар просвете израдио је, а Просветни Савет усвоЈио правила о грађењу гакола и намештају школском. Та правила и ако нису сасвим потпуна инак су једна норма, на коју се мора, пазити и испод које се не сме силазити нри грађењу какве нове школе. До министра и Просветног Савета не стоји вигае нигата. Извршиоци тих правила, као и сви онв којима бољитак омладипе лежи на срцу, као; инжињери, ле-
73
кари, свештеници, учитељи и т. д. треба сад да чине своје. Њихово је да покажу, да објасне све онима, којима школа треба. На њима је да буду свесни, искрени и заузимљиви у извргаивању тих правила у свима нојединостима њиховим, а где је могуће и вигае него гато се правилима тражи. Сада се почела гаколи поклањати она пажња, коју она у пуној мери заслужује, и за то је потребно да свима силама прегну послу школиног бољитка сви свесни и разборити људи, не губећи из вида ону лепу изреку: „ко има школе, тај има будућности." Сад имамо да кажемо о гимнастици даље ово: Правилима о грађењу гакола није нигата предвиђено о просторијама, које треба да постоје поред сваке школе за гимнастичку наставу. И ако радо признајемо, да се за оваЈ мах не може све приправити за гимнастичку наставу, ипак морамо казати , да јој се може приправљати земљиште, Тако на прклику правилима о грађењу гакола могло је се наредити, да поред сваке гаколе, која се но тим правилима почне правити, мора имати једна извесна количина квадратног простора, који ће служити за гимнасгичка вежбања. Даље би се могло наредити да тај простор мора бити насут лепим ситним шљунком. Овај захтев јасан је сваком , јер је иознато својство гаљунка , да упија воду. Но осем тога што шљунак предупређује сувише велико блато, он још чини услугу и тиме, што не допушта да се у простору за гимнастичка вежбања може направити тако ситна нрашина, која се од најмањег покрета у вис диже. За овај последњи случај може се номоћи и тиме, што у близини треба да има бунар или из близине доведене воде , којом би се нри мало дуготрајнијој суши могао поливати простор за гимнастику. Оваки проетори , удешени на овде изложени начин, могло би за време послужити за гимнастичку наставу. Осим кишних и снежних дана, сви остали дани могли би послужити за гимнастичку наставу, а у години има свакад вигае од иоловине дана, кад ее на отвореном месту може вргаити гимнастичка настава. Доцније тек, кад би се где показала могућност, могле би се у таким просторима за гимнастику подизати, ако не сале, а оно бар такве грађевине, које би могле заклањати од кигае, 10