Prosvetni glasnik

записник главног

11росветног оаветл

268

и једначина, но ту треба иоступно знање едеменгарне математике и алгебре т. ј. и геометрије, на чак и тригонометрије. А готове матеиатеке Формуле у екслерименталној физици банг по овој алгебри могу ученици нотпуно разумети, јер се у никаквој досадањој алгебри ученици и не вежбју у читању алгебарских образаца као у поднесеној. Не стоји што писац тога решерата вели : „радње са разломцима искључиво се оснивају на оним законима (дељивости бројева),"јер радње са разломцима искључиво се оснивају на законима и особинама количника и сви рачуни са разломцима потпуно се могу извршити и без појма о закопииа дељивости бројева, који просто служе разломцима као олакшица у скраћивању и довођењу на једнаке именитеље. Па зато и треба пре изучити природу и особину разломака, па тек после тражити олакшице у рачунању са разломцима. У својој тежњи да пошто по то сузбије моју алгебру, иде писац тога ре®ерата тако далеко, да издваја ово неколико речи из почетка једне мотивације у Халерштајновом предговору: „У разним школама удешава се учење мамематике ирема њиховим особеним сврхама," иа на овај одломак, који није ни тачком завршен самовољно надовезује речи: „Ова је пак књига удегаена" и т. д. што Халерштајн није рекао. Но тек пошто је Халерштајн најпре изрекао да ће његово дело служити: 1) Разним испитачима код дивизија, да тачно знаду шта највише могу из математике питати; и 2) Иснитаницима да знаду шта ће се од њих на испиту тражити; прелази он на ову иотивицију од које је почетак у ре®ерату г. Велизарића унесен: „Даље у разним школама предаје се математика по све различно и саобразно особеним целима исгих школа, иа често због скученог броја часова не обраћа се довољна брига , да се увежба оно што се прешло, због чега само тек даровитији ученици могу наставу потцуно појмити и за кратко време у својину претворити, а средњи ђаци често врло рано изгубе вољу за ову дисциплину, да због тога доцније једва средњи резултат дају. Тиме се тумачи зашто велика већина млађих људи, — који се желе посветити вијеној струци па због тога иодврћи пријамном испиту — мора оскудицу знања

прибављати или прескуиом ириватном наставом или сонственом штудијом — као самоук. Па пошто нема сваки срестава или прилике за приватну наставу, то ће ова књига 3) дати могућност ошицирским аспирантима за такву еоиствену штудију самоука и т. д. Као што ее види, није смисао ових редова: „књиге се пигау према евреи школе, иа и ја пигаем за ове и ове еврхе", какав им смисао даје цисац решерата, већ Халерштајн овде управо константује јадно стање математеке наставе у разним школама, па сигурно и у гимназијама, где тек даровитији ђаци усдевају, а ередњи даровн не, на пружа овом књигом помоћ тим средњим ђацима. Па на неки мни начин он и осуђује „нешто" у тој настави. Шта је нак то „нешто" т. ј. да ли је то „ио све различно дредавање за особене цељи школе" или је то „негато" шпекулативно предавање наставника због масних привата , или су то „нешто" вештачке алгебре, то ни у колико не мења Факт, да је ова књига израђена баш у сврси да помогне невољи тих средњих ђака, ако еу наумни посветити се војеној струци. Нема дакле места оној победоносној изјави у реФерату: „Али то ни из далека не значи да она може бити добра за гимназију." Јер књига коју може средњи ђак без помоћи лроФесора разумети, уз припомоћ про®есора мора цељ иостићи. Тој победној изјави не би било ни онда места да сам ја просто само превео Халерштајна, чега ее ја не бих ни мало стидео. А та добедна изјава дретвара се у своје нигага пред Фактом, да сам ја ову алгебру, наравно са мојим изменама и допунама, кроз неки 15 годива опробао и нашао да ио њој и средњи ђаци добро усиевају. Оволико о другом ресерату. Овде пак морам замолати Г. Миниетра просвете да оцени, је лн по смислу у почетку поменутог проииса министарског имало места, да се ово дело, и кад доиста не било добро за гимназију, препоручи и са чисто материјалног гледишга, пошто је наша лигература у погледу алгебара најоскуднлја, управо никаква. Према свему пак реченоме шаљем дело поново Г. Министру, а учинио сам у њему ове асправке: