Prosvetni glasnik

856

годнишњи извештаји директора средњих школа

разлици , која постоји између ученика и њихових другова, који не уче гакоду; раздика је чак и између самих ученика, тако да њихово вдадање одговара и самом уч^њу тога предмета. По себи се разуме да упдив ове науке паралишу спољне придике, које тако рећи очигдедном наставом утичу у противном правцу. 8. Једна од приличних тегоба за учење српског језика је у самој иопулпцији, а друга у оскудици штампаних књига. У првом разреду није било ни „Граматике" ни Читанке. 9. При предавању јестаственице и природних наука употребљена су учила, што их је завод добио од министарства просвете. Физички је кабинет по све сироиашан, те наставник и поред добре воље није се могао довољно посдужити опитима. 10. При предавању рачунице наставник је обраћао потребну пажњу и на усмено рачунање, чему је сведок и деп успех на испитима. 11. Изредни радови ученика веома похвадно говоре о њиховој вољи к цртању. Због осуства дотичног наставника није ми сад могуће посдати њихове радове, ади ћу то учинити доласком г. насгавника. Иста се воља опажа и према осталим вештинама. 12. Не испитују се ученици свакога часа. већ кад се која партија свргаи, ади у току два месеца сваки ученик добије оцену. 18. На испиту се испитивало онодико, кодико је потребно, да се сазна право знање сваког ученика. 14. Није бидо много изостанака ђачких а највише бидо их је зими. Узроци су: бодест иди сиротиња. 15. Ђаци су најчегаће кажњавани укором, стајањем, затвором, а осуђивани су и на израђивање задатака. 16. Озбиљних случајеванепослушности није бидо. 17. 0 изостанцима наставника јављао сам месечним извештајима, али се и том прилиг .пм пазило да замењивањем школа нигата не изгуби. 18. 0 стању завода, кабинетаи бибдиотеке вреди све оно гато сам и у прогалом извегатају имао част јавити господину министру. 19. Сем прописаног осуства дао сам за време бербе три дана одмора.

Оддуком цро<[>ееорског савета кажњено је свега 22 ученика, и то 17 ученика из првог, 4 из другог и један из III разреда, а кажњени су због немира и непосећавања часова. Бр. 164. 20. Јула 1883. г. У Кругаевцу. Директор крушевачке ниже гимназије, Димитрије ЈТротић. XII АЛЕКСИНАЧКЕ НИЖЕ ГИМНАЗИЈЕ „ Госаодину министру иросвете и црквсних аослова, Иозван претиисом од 17. Маја 1880. године ПВр. 2273. потписани учтиво подноси г. зшнистру извегатај о стању алексиначке ниже гимназије у ирошлој години у овоме: I. 0 ученицима. — У почетку године уписано је : у I разред 49 ученнка и 8 ученица, у II 31 ученик, у III 11 учепика и једна ученица и у IV 8 ученика ; међу њима је било нових : у I разреду 39, у II 16, у III 7 и у IV 8, а понављадо је разред: у I 18, у II 15 и у III 5 ученика. Не треба велике пажње па да се на први поглед увиди, како је ове године у прва три разреда доста знатан број ученика понављао школу , преко 30 процената од цедога броја; узроци пак овој појави познати су г. министру из лањскога извегатаја. У течају године оставило је гакоду или отишдо у други завод: у I разреду 9 ученика, у II 7, у III 3 и у IV 1, те их је бидо на испиту : у I 48, у II 24, у III 9 и у IV 7 ; подожидо их је испит с довољним успехом и предази у старији разред: у I 25, у II 18, у III 6 и у IV 5; остадо је да понове испите: у I 10, у II 5, у III 3 и у IV 1; а поновиће разред: у I 9, у II 1 и у IV 1; четворица су из првог разреда отпуштени као неспособни. Ва оддично или врло добро учење и владање по закону награћено је књигама: у I 11, у II 9, у III 1 и у IV 2, дакле скоро 23 ироцента од цедога броја. Изузевгаи један случај ненослуганости, па и тај једини у ученика који додази у оне лење ђачке дуталице што радо мењају завод е да би негде на „елбет" наигали, — владање је у ученика у опште