Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈИ ШК01СКИХ НАДЗОРМИКА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

Тако су за прошде две школске године саставшш и изговорили пред свима својим друговима, директором, а више пута и пред повише публике: 61 беседицу и иародну причу; научили и издекламовали најодабранијих нагаих епских песама 85 и научили и исиевали, које нојетских патриотских, а које из разних крајева нагаег народа, народних 70 песама. 14. Кажњено је свега 59 ученика махом за изостанке са 329 дана затвора. Осим овог двојица однугатени су за годину са правом полагања а 2 без права на полагање испита; дакле је њих 63 ученика кажњено, и то су скоро једни и исти кажњавани за изосганке. 15. Што се тиче природних кабинета, осим негато за минералогију, других и нема никаквих, па и нај-

925

нужнијих и неопходних хемијских м Физикалних апарата, те све што је из тих предмета учено, учено је на памет без игде и једног показаног опита, ван што је насгавник природних наука неколико пута изводио ученике у околину, показивао им разно биље и оно мало находећих се копова. 16. Писмени домаћи задатци су редовно, преми саветском решењу, из свију предмета давани у своје време и прегледани. Бр. 298. 27. Септембра 1883. год. у Лесковцу. Директор лесковачке н. гцмназије }А. р. /&ИЛОЈЕВИИ.

ИЗВЕШТДЈИ ШКОЛ О ИСПИТИМА У о< ЗА 1882- 3. в XVIII *) г. Димитрија Миликевића, професора, о испитима у основним школама округа чачанског Госаодину миниптру иросвете и цркв. аослова По наредби господина мннистра просвете и црквених послова од 6. Маја ове године ПБр. 3547 ирегледао сам све основне школе у чачанском округу, о чему ми је част поднети господину министру свој извештај: 1. Наставни предмети а) Наука хришКанска Малн је број школа у којима се наука хришћанска предаје тако, како ће ђаци добити довољио мо-

*) С овим свршавамо серију ових надзорннчких нзвештаја за нрошлу школеку годину. Остали су нешгампани нзвештајп надзорника за варош Београд и Ниш и за округе : ваљевски , књажевачки , смедеревски, шабачки и црноречки. Извештаји изасланнка за поменуте двевароши нешто су без примедаба од општег и већег значаја , а нешто нису никако нп удешавани за јавност ; изасланмци за поменута прва четири округа нису никако ни подносили (( општи део« извештаја* а извештај изасланика за округ црноречки није нпкако за штампу , једно због своје превелике опшпрнооти , а друго и због своје садржине која је испрекидапа и нзукрштана разним субјекгивним назорима и примедбама пишчевим. Ур.

НИХ НАДЗОРНИКА ОВНИМ ШКО^ДАМА олску годииу

ралне ноуке, како ће пмати чпсгих појмова о својој узвпшеној вери, — да би им, као доцнијим грађанима ове земље, ова наука донела оне користи, које су јој намењене. У неким се школама просто бубају правила без икаквог разумевања, у многима опет и ако се што год разуме ипак немају ђаци довољнога знања, а најмање има школа у којима је све учињено да би се успех у науци хриш()анској могао сматрати као потпуно добар. б) Сриски језик Понајвише има ђака који су показали једвадобар успех нз српског језика. Овоме је узрок неразумевање: не умеју да разликују гласове, слогове, а нарочито речи, не знају каеова је која рсч, па и у мењању речи нема довољна успеха. Прилпчно се греши и у правоннсу- Многи ђацп причајући иросто бубају. На жалост, има и наставника , који чине скоро исте погрешке. У Краљеву ђаци говоре доста рђаво. Неки су наставници у овоме приметан успех учинили. в) Црквено-словенски језик. Сви наставници пису на овом предмету довољно радили сматрајући, разуме се погрешно, да није од велике важности по иаставу, те је п9Главито с тога