Prosvetni glasnik

^авЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

163

и шкода добрих помоћница, нотребно је да се одреди једна стручна комисија, која ће из сниска свих до сад штампаних књига изабрати оне,' које су нонајбоље и из којих се наставниди могу добро користити састављајући предавања. Снисак овако одабраних књига, ваљало би послати преко надлежних власти свима шкодским одборима с нрепоруком, да за извесно време (које се одреди) морају купити све означене књиге у списку, осем ако коју од записаних имају у школској књижниди. Е1кожжи надзорниди били би дужни, да редовно (сваке године) извештавају минист. просвете, у каквом се стању находе ове књиге. А и школским одборима требадо би ставити у дужност, да сваке године прегледају школске књижнице, па чим нримете да је учињена каква штета, одмах да траже оштету (накнаду). Слабије (повезане) књиге, морале би се одмах или меко или тврдо повезати. — Досадање књИжниде основ. школа. слабо што вреде, јер у њима има доста књига — нарочито из старијег времена — које готово пишта не вреде. И односно набавке учила мислим овако. Министарство просвете нека пропише — но саслушању стручњака — која учила мора да има свака школа. Списак потврђен нека ношље школ. одбору с препоруком, да иста набави до одређеног времепа. Не учини ли то школ. одбор, онда нека министарство иросвете — из љубави наснрам школе — набави само потребна учила, па нека их пошље надлежној државној власти с наређењем, да наплати она од школ. одбора дотичну суму новаца, а учила му преда. Не узме ли на се минист. нросвете — поред других великих тешкоћа — и старање о набавци учила, познтивно је да их неке школе неће никад нн набавити. А од колике су важности ваљана учила за наставу, држим, нијепотребно ни речице дапроговорим. Још би имао да учиним неколико напомена однО '.'но школске администрације, 1. Уиисне иротоколе ваља подесити према новим наставним предметима и ирема ономе, што је утврђено удругим школама, да треба записати у уписницу нриликом уписиваља ђака. Досадањи су уписни протоколи од неколико руку? У једним имају неке рубрике, којих у другима нема. Често се траже неки подаци, пошто су деца отишла из школе, а тих по-

датака нема у уписниди. Откуда да се добаве? Јединство је потребно у школској администрацији. 2. „Школски дневник" одмах у почетку показао се непрактичан. Правилима о „нревођењу ученика" у старије разреде тражи се нешто, а у шк. дневнику нема за то рубрике. А има рубрика, које нису потребне. Треба додати једну рубрику за годишпе резултате из појед. наставпих иредмета, а рубрику за „оишти месечни успех" треба изоставити. 3. „Сиисак кажњених ученика" неће бити потребан, по мом мишљењу, пошто у „шк. дневнику" има за сваки месец рубрика „за владање." Кад се већ мора бележити оцена месечна из владања у шк. дневник, за што то исто да се пише и у засебни списак? Месечна ће се оцена из владања бележити према владању ђака. Само би ваљало објаснити наставпидима, да са „примерно" оцењују оне ђаке, који се никако не казне у месецу дана; са „добро" оне, који се казне ономеном и стајањем, а са „лоше" оне, који се кажњавају већим казнама. 4. „Сиисак кпига" и „сиисак ствари и учила" треба да остану. Али ваљало би их тако нодесити (као књиге иовезати рубриц. табаке), да се не пишу изнова сваке школ. годиие, као што се то сад ради. Само би у књигу ваљало уписивати у години дана оно, што се иринови, а исписивати оно, што се исквари. Ове би „спискове" по варошима чували школ. управитељи, који су и дужни да о овоме воде рачуна, а предавали би их или новим управитељима или школ. одбору. А по селима би ове „снискове" чувао учитељ сам, а предавао би их при премештају школ. одбору, који би означио: да је (или није) све ствари, књиге и учила нримио по списковима. 5. Протоколи школ. наредаба да се задрже, али само оне наредбе за које се изрично вели, да се уписују, и то само у изводу главне — садржине. Још да се означи: кад је наредба стигла школи; кад је заведепа и ко је то извршио. А сама наредба — иод истим бројем под којим је у нротокол заведена — да се остави у школску архиву и снојп са другим наредбама. 0. Сиискеви за ирево1јење ученика из млађих разреда у старије, требало би да се напишу по уписном протоколу и школ. дневнику. 21*