Prosvetni glasnik

извештаји школских надзорника о основнИм школлма

164

У списковима поред имепа и ирезимена треба да имају и ове рубрике: чије је дете (или ко се стара о њему) — са потпуним именом и нрезнменом и занимањем —; одакле је; колико има година; с каквим је уснехом шкоду свршидо, и каквог је владања. Ове би снискове ваљало да прегледају и овере шк. управитељи по варошима, а по селима шк. одбори, јер се чине злоупотребе и преко онога, што надзорниди раде према упутству. А саискови за годиити исиит , требало би, ио мом мишлењу, овако да се подесе: име и нрезиме ђака; колико има година;колико је изостао дана преко године; каквог је владања; понавља ли разред; какав је усиех показао из појед. предмета нреко године (белешке) и да ли треба да ионавља или да нређе. Ове сам испитне спискове с тога споменуо, што знам из искуства да су овакви нодаци потребни надзорнику, који хоће савесно да одени ђаке и учитеља, и што сам рад да се једном деФинитивно реши, какви треба да су испитни спискови, те да се не даје прилика надзорниднма да траже различне спискове и да се љуте на настаннико што им нису направили спискове онакве, какве би баш они желели! Молим учтиво г. министра просвете .за дозволу, да напоменем још нешто, што мислим да заслужује нажње. Дешава се, истина ређе, да се у току године иремести који наставник и која наставнида из једне школе у другу. Један наставник оде нре од школе, него што други дође. Школских дневника — за завођење шк. рада — нема; програма нема. Учитељ незна шта је из кога иредмета предавано, а шта није. И он не зна управо одакле да почне рад. Да не би било ове збрке, а и да би се при крају године знало, шта је из ког предмета предавано, мислим да би добро било, кад би се наредило, да сваки наставник има ирограм иредавапа ив сваког наставног ирсдмета. Ирограми би требали да буду специјалнији, т.ј. да је тачније обележепо, шта је предавано. Ове би програме остављао нри премештају наставник ономе, ко долази на његово место. И прошле сам године напоменуо, а и сад наномињем, да би добро било, да се обрати мало већа нажња иа књиге које се шаљу за, раздавање одличним ученицима. Познато ми

је да у некој школи има 27 — 30 ђака, а ношље се 19 књига, те тако готово сви који нрелазе добијају књиге. У другим школама — засебним одељењима — има по 60—70 ученика, а иослато је само 5 — 6 књига. Шта да ради изасланик са 10—15 одличних ученика, кад за њих нема књиге ? А шта да одговара онима који нитају: што се неким школама шаље по 15 — 19 књига, а неким само 5—6? Да се не би изигравала ова установа одликовања ваљаних ђака, добро би било да се број књига шаље ио броју одличних ученика и ио учењу и ио владапу, а не по броју разреда. Још ћу да учиним две иримедбе, које се односе на Формулар за статистичке податке о ученицима, оценама: рада, реда и чистоте, и трајању испита. Држим да би добро било да се у овом Формулару поред нодатака о ученицима стави још једно две рубрике. У једну би се писало: колико је ученика ионављало школу, а у другу: колико ће ионављати. Ова је рубрика потребна да се дени, је ли заиста напредак у школи, као што вели и одена рада учитељевог или није. Изасланиково би било да у носебном извештају разјасни: колико који разред ионавља, и колико ће који разред ионављати. Рубрику за одену „реда и чистоте" у школи, требало би раздвојити, па у једну да се пише оцена из реда, а у другу оцена чнстоте школске. Ово мислим да се учини из ових разлога: ред у школи зависи од самог наегавника и оцена за њ треба да се рачуна са оценом из рада школског. Чистота не зависи са свим од учитеља, него само у пеколико. Зар ако школ. одбор неће да закречи школу, опере или да измени рђав патос од цигаља, да се унисује у грех учитељу? Мислим да није нраво. А ако је кривицом учитељевом нечиста школа, онда је ираво да му се то и упише у грех. Она рубрика која је подешена за то, да се обележи: кад је иочет а кад свршен исиит , није практична. Мени се чини даје се хтело оном рубриком да дозна: колико је времена испит трајао. Лко је ово што се жели, онда рубрику ову треба тако и поправити. Иначе се из ње не може дознати то. Ево један пример: испит почет у 9 час. 30 мин.