Prosvetni glasnik
ЗЛПИСНПК ГЛАВНОГ 1ТРОСВЕТНОГ САВЕТА 33 1
VII Прочитан је реферат г. Мил. МарковиТха о делу „Јеленче" — приповедач за децу од г. Косте Петровића учитеља. Тај реФерат гласи: Главном Просветном Савету Прегледао сам дело г. Косте Петровића „Јеленче" — лриповедач за децу — које ми је дато на оцену и част ми је поднети Главном Просветног Савету своје миптљење о истоме. Цело је дело састављено из чланчића који немају везе међу собом, већ је сваки целина сам за се. Две су оригиналие песме од писца, шест чланака из природе и четири чланка из живота као приче. Несме су по облику добре и написанесу у духу дечијем. Садржини и месту прве иесме могло би се што гата замерити. Књига с< почиње песмом, којој је наслов „Неваљалац" и у којој с.е износи слика поквареног и неваљалог детета. Науком је утврђено, да, се у младим годинама васиитања, износе и приказују деци слике и примери из животаирошлости и садашњости, којима се истиче на видик врсдноКа, марљивост, саврш-нство итд., те да се на њих угледа млада душа дечија. Примеј-а покварености и моралне изопачености има и онако довољно у животу, да васпитању није нужде да, их нарочито измишља, — особито тако рано. Јаче утпче слика у којој се трудом и радом постаје нешто, но слика у којој се нерадом и поквареношћу постаје ништа. Истина је, да се на ово није ни до сада бозна колико пазило у дечијој литератури У колико је ова замерка опште природе и нова ствар, у толико се блаже може узети у односу и на ово „делце" о коме је реч. Оних шест чланчића из природних наука сви су сем једног добри п занимљиви. Ни избору ни изради нема се замерити. Популарисани су онако, како је за децу потребно. Писац је доста вешт и добар нознавалац нрироде дечије. Уме лепо да се-спусти у круг мисли, погледа и осећања дечијпх, а то је најглавније свакоме, ко хоће што за децу да пише. Није му најбоље исиао чланак „Куца и Мацаиз јестаственице, где се деца иоређењем упознају изближе са овим двема животињама. Пут поређења погођен је добро,
као најзгоднији, али се у ноређење помешала нека посматрања сувише засебна, којима није овде место, н. пр. суђења о лепоти и савршенству појединих делова тела ове две животиње и т. д. Но опет за то, што је наиисан у облику дијалога, где се две сестре препиру. занимљивје за децу и мора да га радо читају Још би се местимице код ових 6 чланчића нашла по која ситнија грешка. Тако нпр. у VIII чланку „Земља и Сунце" иореди се величина земљина са сунцем, иа се објашњава врло згодним примером, али се узима за израз тога посматрања бројни однос од 1 : 1.300.000. У осталом, — кад се очима види стварни однос величине два тела, ма да је бројни израз нејасаи и непојаман, није баш тако опасно. И одраслим није никад јасна представа о величини броја 1.300.000. Остале су погрешке незнатне. Оне друге четири поучне приче нису лоше. Кад човек нрве две ирочита остаје пасиван без икаквог учешћа. Сазнао је обичну појаву или причу из живота. Друге две: „Два научењака" и „Права доброта" неће се најлакше разумети. Али за то је учитељ да децу упути у ономе што не разумеју. Основа обема биће да је поетски цмировизирана. Прва „Два научењака" могла се боље извести, да се имала јас-на замисао о, томе, шта се хоће њоме да објасни и иостигне. Ова друга ,.П]»ава доброта" по себи је добра прича. Морал је идеалпо чист изведен из примера жпвота, али су примери измишљени и има код њих неприрбдности. Овакав чист и савршен морал, који би се могао изразити реченицом „Ваља чииити добро добра ради, — за то, што је добро" а не за какву награду која те чека сувнше јесавршен облик, који не пријања за срце дечије, као кад се иста идеја веже за конкретни пример иа се и остави у томе нримеру, алп се иример научи и запамти. Апстракција ће већ сама по себи издвајати доцније из иримера кад јој устребају елементи за сталне норме морала. И језик и стил у целој су књижици чисти и правилни, осем што има много погрешака штампарских а местимице —истина ређе има и простачких израза, што би ваљало све исправити. Деца ће увек радо и са интересом читати оваке књижице а имаће Фактички и шта научити. Читање оваких књига покретаће 42*