Prosvetni glasnik

ВАСПИТАЊЕ КАО НАУНА

257

лом и саме књиге нису удесне за иредавање..." Шести : в Српска Историја иредаје се 110 књижиди проиисаној за тај предмет. Предмет важан, а из њега сдабо што остаје деци у намети. Погрешка је у томе, што се у предавању само ређају догађаји и личпости без описивања, без разумевања..." Седми: „Скоро свуда одговараху ученици из историје српске у смислу шкодске књиге, где рационално а где на изуст"... И тако даље. Од свих изасланика ни један не хвали овај предмет, а изасланик пиротски још прича, како је ујед-

иој школи паишао да је учитељ оиако иредавао деци од куд смо ми Словени и Србн : „У старо време, вели, био један старац, који се звао Словепин. Он је добар пород изродпо и то све мушку децу. Првом детету дао име Рус, другом Србин, трећем Чех, четвртом Пољак, и тако редом, док није изродио онолико сннова, колико данас има словенских народа. Ти су се синовн разишли по беломе свету и од њих су се изродчли словенски народи, ц то од Чеха Чеси, од Србина Срби, и т. Д.". (Наставиће се)

ВАСПИТАЊЕ КАО НАУКА од Александра Бена ГЛАВА СБДМА психоЈгоииса поступност у предметима

Сумњиви случајеви поступности. У обичном току васпитања има један ред, који се никад не сме повредити. Разлнчите стадије у читању и нисању не могу се мењати. У свима механичким вештинама морају се најпре извеџбати извесни прости покрети, па тек онда се они састављају у сложеније покрете за сам рад. Истина по неки цут не може тачно да се одреди, који од различних покрета треба прво предузети. По некад је потребна врло ®ина анализа, па да се може пресудити да ли је један или други рад најелементарнији, да ли су праве илн криве црте боље за почетна вежбања у писању. У погледу аритметике може бптп питање о реду само о две стадије: емпиричкој и роционалној. У новијим наставним методама у неколико је ностало ,још исиочетка и оно рационално, што се је до сад учило чисто емпирички, механички илп на памет — као што је таблица сабирања и множења. То јест, на конкретним се примерима нокаже да је 4 и 5 равно 9; да је У пута

7 равно 21, и на основу конкретних примера запамте се еквивалентне суме и производи. Но, међу тим, ни на овај се начин не учи права рационална аритметика, него само неки мали део у рационалном иравцу. За децу је обично тешко и рационално учење иростих и десетних разломака, а нравнло тројно скоро је и немогуће да она рационално изуче и разумеју. За учење таблица и за рад са разломцима много је потребније добро намћење него разумевање оснона и доказа, а није ни добро упуштати се у доказе у оном добу, кад то ученици не могу иотиуно разуметн. И сам је рад по себи довољно интересантан, и без разумевања математичких доказа. А осећање, да се може известан задатак решити, већ је по себи једна награда. У извесном погледузнање аритметике има врло научан варакгер. Свп се називи јасно разумеју, и кад се тачно према иравилима ради, онда се увек и до правог резултата дође. Ту нема никаке нејасности и неодређености, те с тога не треба никаких попра33