Prosvetni glasnik
667
извољно мењао и дотеривао, те је тако посгала и последаа прерада овога Законика, сачувана у посдедњим преписпма. Као што наиред поменусмо, сам текст Душанова Законика приређен је по најстаријем потпуном иреиису, призренскоме. Али се издавач није ограничио само на тај један нрепис, 110)1 је члан по члан из тога рукониса поредио са осталим преписима и код свакога члана бележио разлике и вариадије. Чланови иду оним редом, како се у рукописима налазе. Иза овако изложенога текста долази нарочити одељак: читање и објашњење текста. Цео текст штампан је данашњим иашим иравописом и то оиако како се читао стари текст. Уза сваки члан иду краћа или опширнија тумачења п објашњења. Ту су нротумачене многе данас непознатије речи п изрази. Овај је део намењен оним читаоцима, који , нису вични старијем језику и начину писања. На крају је преглед чланова овога Законика по садржини и преписима и-опширан и потпун регистар. Као што се из овога ириказа може видети, ово издање Законика СтеФана Душана је и прегледно и потпуно, најпотпуније до сада издање овога сноменика, са свима дотребним објашњењима. У колико се морамо радовати, што добисмо овакву у свакоме иогледу одличну радњу о тако значајноме споменику наше прошлости, у толико нам мора бити драже, што је ова радња па српскоме језику и што ју је израдио тако одличан наш научни радник и познавалац наше прошлости, као што је Ст. Новаковић. И техничка нзрада ове одличне књиге у свакоме је погледу похвална. Дач. Нисмени задаци из српскога језика. Израдили Л. Зрнић и Р. Бикловић. Прва свеска за ниже разреде средњих школа н више народне школе. Пожаревац. Штампано у штампарији Ђорђа Наумовића, 1898. 8°, стр. II и 33. Лагано али приметно све се већа пажња поклања настави матерњега језика у средњим школама. Место заморнога и врло штетнога учења сухопарних граматичких правила по уТврђеноме шаблону, по коме је годинама рађено, приступа се проучавању матерњега језика искључиво на примерима, штиву. Уз то су дошла још и писмена вежбања као саставни део наставе матерњега језика, и то не ппсмена вежбања, којима би се, као пређе, само механички нонављали извесним редом поједини облиди
од које нроменљиве речи, или се иросто иреписивала граматичка правила, већ стварна вежбања у писменим саставима. И у наншм средњим школама овај се напредак опажа. Књижица, чији је натпис горе исписан, намењена је томе, да номогне настави" матерњега језика у нижим разредима средњих школа и у вишим иародним школама, нарочито да унути, да нисмена веж.бања у школи буду у истини то што им име казује. Ваља да зато, што је књига ове врсте још новина за нас, и ова књижица није најсрећнији оглед * ове врсте. Највећи јој је недостатак у гоме, што није рађена нити искључиво за наставнике, нити иак само за ученнке, већ се намењује и једнима и другима, на није ни за једне ни за друге. Оваква каква је, она готово ни мало не може помоћи наставнику : врло је мало материјала, употребљеног у њој, да би наставник могао да одабира за своје прилике најподесније задатке; нема потребних опширнијих упустава за наставнике, како да поступају при давању писмених задатака, што је свакако потребно за млађс и још неискусне наставнике, којима књига ове врсте једино може бити и намењена. За ученике опет, чини ми се, књига ове врсте иикако и није. Иотребна уиућивања у поступању при изради писмених задатака из матерњега језика ученици ваља да добивају непосредно од свога наставника, и то у оиај мах кад им се даје задатак. Ако би се оставило да у овоме послу наставника одмени књига, ако се у оиште ово може узети да је мог^ће, онда за штоје наставннк, и за што се раде школски задаци? Би ли у томе случају било-какве стварне користи од нисмених задатака? Али и у крајњем случају, ако се чак може донустнтн, да су и књиге ове врсте нодесне и од користи за ученике. ова књижица, оваква каква је, као да опет не би могла поднети. Иоред тога што су махом сви задаци у ово.ј књижици релативно тешки за ученике најнижих разреда средњих школа, којима као да је поглавито и намењена, још би била једна велика незгода и у томе, што су заДацн рађенн са мало обзира на читаику, која се унотребљава нри настави матерњега језика у нижим разредима нагаих средњих њкола, те се малокоји чланак, употребљен као задатак у овој књижпци, налази у ма којој од четири читанке, које се данас употребљавају у нижим разредима наших средњих школа. На сваки начин састављачи ових задатака не би требало да дигну руке од започетога посла, само