Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

423

и осигурати средства за њен живот. С тога сам — да би се цео школски механизам у овом крају где сам ја шкодски надзорник могао правилно кретати — ставио себн у прву дужност, да покушам довести у ред спољашњу страну појединих шкода, њихову економију и у опште материјални однос са средином у којој су. Па како је то старање новерено код нас, сходно закону, на првом месту шкодском одбору, то сам свима школским одборима у моме подручју наредио — Вр. 52. да ми ношљу извештај о свекодиком школском новцу, било то као школског Фонда, школске касе, добровољног придога, нокупљеног прнреза за зидање шкоде, државне субвенције у оиште и т. подб. Ту има да означе, кодики је тај новац, од кад постојн, код кога је био на чувању и код кога је данас. Ово стање да овере код општинске вдастн, а затим код среске и да ми тако оверен акт пошљу до 15. децембра ове године. Ово је први корак, Господиие Мппистре, који се мора чинити, да би се даље могдо што постуиити, како се шкодски новац не би упропашћивао и у будуће, већ да се уиотребљују само на оно, чему је намењен. 0 свему овоме ја сам се споразумео са Гл. Контродом, зашта ћу узимати даља унуства, те ако би се могда средити ова најбитиија погодба за здрав живот наших шкода, које у целој земљи од ове неуредности болују. Даље сам наредио актом Број 80, да ми школски одбори што нре пошљу инвентар непокретне имаовине школске, т. ј. да ди је зграда школска, које имање припада шкоди и колико је, дакле да се премери, тачно ограничи и цедо огради. Кад се ово утврди, шкодско имање сачуваће се од зло употребе и сав нриход школски припадаће шкоди. Даље сам наредио Бр. 101. да ми школски бдагајници пошљу извештај о стању шкодске касе до конца ове године, како би им се извидеди рачуни, јер се шкоде редовно рђаво снабдевају. И да сваки шкодскн благајник мора имати од 1. јануара идуће године Дневник Касе, у који ће тачно заводити сваку примљену и утрошену пару. Не буде ли могао показати шк. надзорпику при походу школе исправно стање овог дневиика, одмах ће га исти неизбежно преддоасити Господину Миннстру за најстрожу казну по чд. 94. Закона о Нар. Школама због невршења своје дужности н у псто време сасдушати, па оптужитн власти за злоунотребу. Зато је сваком препоручено, који се осећа невешт за то место (на пр. неннсмен је и т. под.), да се захвади, како не би прав страдао.

Затим сам Шк. Одбору иослао акт бр. 81, о томе, која суседна села дају своју децу у односну школу, јер сами немају школе, ади су због неуредног сношења школског терета одбивени, те им се деца сад нигде не шкодују. Кад ове податке добијем, предузећу у Школском Окружиом Одбору да се ти сељани нагопе силом, да своју децу шаљу у одређену школу и да им се разреже прирез за то, или где има услова да морају зидатп школу сами. Даље сам са окр. начелником настојао, да шк. одборници не смеју бити међу собом ближи сродници, иди, као што има случајева, ћата и т. подоб. јер законом није то предвиђено. 0 свему овоме, Господине Министре, ја ћу вас известити доцније, шта Сам и постигао. Што се тиче дидактичког дела моје досадање ревизије, који за сада још споредније руководим, ставивши себи у дужност ову административну страпу школе у прво време на прво место, свуда сам обавештавао учнтеље, где сам до данас стигао, како је гдавни задатак њиховог рада, да стварају од својих младих ђака што боље хришћапе и вредније Србе у духу народних песама, и да целокупни свој труд томе циљу уирављају; наглашујући им нарочито важпост практичнога знања. Зато сам им ставио у главну дужност рационалнију наставу Хришћанске Науке и носећивање цркве са својим ученицима с једне стране, а одушевљенији рад у историји, пародним умотворииама и земљопису свога народа с друге стране. Уз то сам пм свратио особиту пажњу на новоуведене предмете: Гучни рад и Пољопривреду, чега ради сам наредио, да се и сама ведика школска дворишта свуд ограде и претворе у угледне баште, како би и деца у заједничком раду онробала своју вољу на делу п рано везала свој интерес за нредмет с којим ће се целог века занимати. Имајући пак на уму годеми васпитни значај женскиња, ја сам наредио да се свуда упишу и женска деца у школу. А да би велики отпор у томе ублажио, ја сам обећавао, да ће се школовати девојчице само 2 године како би их у шкоду у онште увео. Да бих сазнао право стање дорасле деце за школу оба пола, наредио сам да мп се пошљу свештенички изводи рођеие деце и мушке и женске у 1889. 1890. и 1891. год. те да ирема томе сва деца која су за школу и буду у њој, а која нису, да се ослободе, како би се једном сазнао прави број за школу дораслих Сричпћа и тачно стање који Фактички школу уче.