Prosvetni glasnik

730

ПРОСВЕТНИ Г.1ЛСШ1К,

ОБРАЗОВАЊЕ ЗАБАВИЉА по РИХАРДУ РОТЕРУ од АнЗјелије Аћишовићке

(свршетде) V Забавиље и настојнице деце Још има на два пвтаља да се одговори с обзиром иа образовање забавиља: 1. Еолико наставних снага захтева једно забавиште? 2. Треба ли курс за образовање забавиља да узме у обзир и дечја хранилишта ? Министарски распнс прописује, да „једна паставна снага може имати макс-имално четрдесетојро деце". На другом месту означава се број тридесет као највећи број, колико препоручује и Фридрих Сајдл у своме „Катехизису забавишта". Ну, мавви или већи број зависи од месних околности. Чим се једном забавиште укорени, могло би се тако узети, да места с већим бројем становвиштва оснују и обдржавају више забавишта, а места с мањим бројем становништва само једно. Разуме се — где нису погодне околности, као на пр. где нема локала може се и у јаче насељеним местима и већи број деде допустити у једном локалу. Али у том случају треба забавиљи датп једну иомоКни^у, да би се деца могла по годинама иоделити у две груие, и да би обе групе у исто време биле у иослу и имале надзора, Другим речма: мора се удесити двојно забавиштеНаш курс свакојако има и то на уму; али он је у главном обратио пажњу на иравилно забавиште, у коме само једна особа врши наставнички посао, те се, према томе, ева деца у једној соби налазе, играју и раде. Овде нам искрсава једна могућност, да се може наћи, и, шта внше, мора и триети, забавиште са вгпие од четрдесеторо деце и са само једном забавиљом. За то се не сме нриправницама ирактична студија сувише олакшавати; а то би било, кад бисмо их васпитали тако, да се за једно забавиште постављају по две. На шта се према томе мора пазити? На оно, што је неопходно! Приправвице треба. да се вежбају у надгледаву неиодељене гомил.е деце од четрдесет глава, било да деца вежбају своје тело уређеном игром у гимнастичкој сали, било да поучним радовима појачавају своје разне духовне силе у сали за рад. Дакле, наше приправнице добивају таку спрему, да се могу свуда употребити, да свуда буду добро дошле и да свуда буде њихов успех сигуран. Друго је питање: да ли треба курс за образовање забавиља да узме у обзир и дечја хранилишта? Па првом месту узмимо у помоћ мпни-