Prosvetni glasnik

наука и настава

707

ниди, пршшком екскурсија, уиутити, да посматрају природу п у неким заједницама органскога живота, као нпр. кад проучавају биљке и животиње у башти, или у шуми, шш поред реке и у реци, и кад прате и бележе њихов развитак за дуже време, проучавајући при том разне животне погодбе љнхове. При појединим предавањима из физике и хемије иостуиа се обично овако: 1) Полази се од ексиеримената, шш од посматрања иојава. Наставник спреми нре часа предавања све што треба за експерименте, и још их раније опроба, да би се могли поуздано и правилно извршити пред ученидима. Пре почетка самога експериментовања, наставник каже ученицима, шта ће им показивати, т. ј. коју ће врсту појава они разматрати и проучаватн тога часа, и покаже им дотичне апарате или сираве и њихове делове, које може делимично и нацртати, да би им боље објаснио произвођење неке појаве. Опис апарата треба да буде што краћи, и то ученици не морају понављати. После тога, наставник приступа самоме извршењу експеримента. У том му може помоћи и који од ученика. При том треба пазити, да сви ученици могу јасно опазити дотичну појаву. Зато им наставник обраћа пажњу на поједине важније моменте у развитку појаве, и с времена на време пита их, шта су видели, или чули, или осетили. Тако они прате пажљиво почетак, ток и свршетак експеримента, казују шта су опазили и оиисују дотичну појаву. — 2) После тога ученици иореде нову појаву с другим сличним појавама, које су им познате, и према утврђеној сличности уврги&ују је у дотичну класу сличних појава. — 3) Затим се прелази на показивање других сличних појава, с помоћу нових експеримената, и том приликом истиче се оно што је једнако пли слично у њиховом постајању или развијању, да би се, на основу тога, могао утврдити и истп узрок и пронаћи један исти закон, који влада у свима тим појавама. Узрок и закон траже ученици у разговору с наставником, по индуктивном методу. Тако се они упућују, да сами размигиљају о узроцима и законима код разних физичких и хемијских појава, а да се не задовољавају самим опажањем и класиФиковањем појава. — 4) Предавање се завршује ирименом дотичнога прпроднога закона на разне технолошке радове. У највпшим разредима могу изсстати неки експерименти, али ипак се и ту почиње с објагињавањем разних појава, на које се ученици подсећају, а завршује се доказивањем појединих закона. При том се узима у помоћ математика, која се на вишем ступњу може везивати с природном науком. Ну и на овом ступњу, предавања су увек јаснија н интересантнија, кад се свакога часа бар један експерименат употреби. Ово се ради сад редовно и у великим школама; а свакојако је то потребније за средње школе. — Ну наставници, који предају Физику и хемију> морају бити вешти у експериментовању, и онда се неће губитп много времена на иоказивање појава, те ће свакога часа остати доста времена