Prosvetni glasnik

708

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

и за доказивање и иримепивање, па и за ионављање и бележење, у колико је ово нотребио иоред добрих уџбеника. Време се експериментовања скраћује и тим, ако су и апарати и експерименти ирости, те се сва пажња ученика обрати на саму појаву, и ако се говори само о оном што је важно и характеристично и што може послужити за објашњење узрока и закона. Физика и хемија, као иредмети мишљепа, могу бити врдо интересантни за ученике, ако се предају јасно, ако се иде поступно, и ако има довољно саморадње код ученика при учењу тих наука. Еад се у њих пробуди такав интерес, онда ће они радо долазити у физички кабинет и у хемијску лабораторију и ван часова предавања, те ће помагати наставнику при спремању експерпмената и сами ће се вежбати у том иод његовим надзором, а то ће много допринети њиховоме разумевању физичких и хемијскпх појава и закона. Ово је свакојако корисннје за ученике највиших разреда, него учење научних хипотеза и других теоријских, чисто апстрактних ствари, које су сувише тешке за гпмназијске ученике. У реалци се уче природне науке опширније него у гимназијп, нарочито хемија, која у њој има два течаја: нижи је у вези с минералогијом, а виши је засебан. Тако дакле све природне науке имају у реалди по два течаја: нижи пропедевтични, и виши систематски. Тамо су главни задади посматрање, поређење и памћење, а овде логично мишљење. Ну поред тога, у реалци се обраћа већа пажња на економску, хигијенску, техничку, и у опште на ирактичну страну ове наставе. Зато се дуже застаје код оних природних предмета, појава и закона, који се могу ирименити на људске радове и на људски живот, и с тога се знање из антропологије доводи у везу са чувањем здравља, знање из јестаственице с пољском привредом и с домаћим животом, знање из Физике с механичком технологијом, и знање из хемије с хемијском технологијом. Најпосле, ученицима се може дати прилика да, поред вежбања чула и разума, вежбају још и руке, и то у хемијској лабораторији, у физичким и јестаственичким кабинетима, и, може бити, још и у гиколској радионици, где би они могли израђивати нарочито разне анарате, моделе и друге справе, које су потребне за наставу. То би била као нека општа припрема за доцније стручне техничке радове.