Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

709

ИЗ ШКОЛСКЕ ХИГИЈЕНЕ 1ШШЕ пг. Ђ. Ј. Н. ШКОЛСКИ ЛЕКАР

V Из хигијене наставе Остаје још да се бллже упознамо са методом који су О-ггездасћ н Кетзгез употребљавали. О-гГезЂасЂ 1 ) је исиитивапе осетљивости коже, са нарочито за то одређеним шестаром, употребио за потврду умора. Он је вршио своје огледе над ученицима разних разреда минхаузенске реалке н гимназије у Елзасу и ради поређења над шегртима и младићима у ткачким и машинским радионидама. Експериментисало се у почетку и по свршетку радова. За повраћање нормалне моћи осетљивости коже после наиорног рада би .10 је потребно носве разно време према јачнни умора и личним особинама тако, да код многих није било довољно употребљено време за одмор и окрепљење. Исто тако и наставни материјал и само иредавање нису без утидаја на душевни умор. Упоредно испитивање код ових лида показало је, да код њих не наступа никад тако јак умор, као за време посећивања школе. С правом наглашује б-ггезђаск, да се у неколико добри резултати могу постићи само тако, ако један и исти испитивач на испитивању ради. Многобројне таблжце и нацрти (диаграми) чудновато се слажу у томе, да после душевног напрезања наступа повећавање кругова на кожи, по којима се мери осетљивост. Изузетне случајеве, где су они изјутра у 7 часова били већи но после 1. и 2. часа наставе, објашњава О-ггезбасћ тиме, што су дотични ученици на дан мерења већ у 5 часова били устали, дакле на сваки начин мало спавали, што на јачину осетљивости такође утиче. Други један случај, где су већ у 7 часова изјутра нађени доста јако повећани кругови осетљивости, доводио је в-ггезђасћ у везу с тим, што ноћни одмор ученика није био довољан. А обратно и после врло великог рада, нађени су релативно врло мало повећани кругови осетљивости. Закључци, до којих је дошао (ЈггГевЂаск сам на основу резултата својих испитивања, не могу се одобрити, јер његово оцењивање школске наставе почива на описивању и сувише црним бојама. Он каже: „Ни један ученик и ни један одрасли не може без опасности по своје здравље из дана у дан тако дуго радити, као што се то садашњом наставом при

1) РгоГ. Ђг. вгге&асћ, Епвг§е1јк ип<1 Ну^епе <1ев Кегуепзув^етз 1П с1еп 8сћи1еп. Мипсћеп 1895.