Prosvetni glasnik

710

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

строгом вршењу њеном тражи. Развијају се нервозни симптоми; ови се опет наслеђују с колена на колено и са сваком новом генерацијом погоршавају се". Увођењу наставе и посде подне, усдед које је умор још много већн но услед наставе пре подне, мора се са највећом пажњом приступати. Свакојако почетак паставе је за два часа ранији при продужењу јутарње наставе до 1 часа. СгггездасЈг мисаи да би понајбоље било, кад би се сви чисто научни часови после подне изоставили, што се у остааом ради не само у Мпнхаузен-у но и у многим другим пруским варошима, како би после подне бидо намењено телесној нези, односно домаћим радовима. Што се тиче његовог метода исиитивања, он сам не одриче, да се њиме још не може потпуно тај тешки пробдем решити, нри чему не треба губпти из вида, да сви методи код којих испитивач зависи од субјективних података испитиваних лица, не могу у свима случајевима поуздане резул/гате дати. И ако вггездасћ-ов метод у врло много случајева даје сагласне резултате, ппак се може десити, да повећање кругова осетљивости постаје и из других узрока а не само услед школске наставе. Еод осетљнве деце може на пр. већ продуктима дисања и испаравања покварени школски ваздух штетно утицати на здравље ученика. Сем тога мора се узети у рачуи и раздична надражљивост коже , која у понеким случајевима може бити врло велика и тиме на образовање кругова осетљивости утицати тако, да погрешке у испитивању нису искључене. Тако исто мора се код лица над којима се врше ирегледи обратити пажња и на слободно понашање или збуњеност и узбуђеност њихову. Ако се пређе на разматрање практичних испитивања, која су вршена према СтгГезЂасћ-овом методу, међу њима се нарочито одликује рад Ђг. ЂиЛгсГд-а ЛУадпег-а х ') својом подробношћу, али се ми дубље у то не можемо овде упуштати. Односно „знакова иреоитереЛености " може се према томе као релативно иреоитере&ен сматрати ученик, кад више иута показује у почетку повећане кругове осетљивости; стално смањена осетљивост је дакле знак иреоитереКености. Да ли је опет та преоптерећеност неиосредна иоследица начина рада у школи (аисолутна иреоитере&еност) или изазвата другим моментима (сувише рачим устајапем, односно недовољним сиавапем, ноЛним радом и јутарпом замореношЛу услед тога, сувише доцним легањем, нервозношЛу, нехигијенским начином живота, неиодесним храњењем), мора се увек испитати. Од значаја је по питање о преоптерећености и метод наставе. Настава треба да буди осећање веселости и према томе не сме бити досадна. Код неблагодарног матернјала (граматике) може бити од велике

') Вг. ТмАтд ТУадпег, ТЈпГегггсШ иип ЕгтпАипд. ВегИп 1898.