Prosvetni glasnik

715

47*

веома тврдо и то ми је довољно". Последице су доцније показале, да се он у томе варао. Највећи мислиоци, као што је познато, спавади су увек по 8 часова. И за учитеље је спавање најбоље средство, да одрже своју снагу. 1 ) Што су млађа деца, тим им је више потребно спавање, Ахе1 Кеу . тражи 10—12 часова за децу од 6—11 година. ВсМПег захтева из истих разлога, да за прва три разреда наетава не почиње пре 9 часова. Почегак и евршетак школских часова још није коначно утврђен. У Шеззеп-у је према распореду часова у дето, око Духова, одређен почетак наставе у 7 1 / 4 - У гимназији у Бону почпње настава за време детњег полхођа (семестра) у 8 часова и траје, кад посде подне пе^а часова, до 1 часа по подне. Зими почиње настава.око У г 9 и траје до 12 часова, док настава после подне почиње у '/, 3 и траје до 4 часа тако, да и зими и дети време за наставу не износи вшне од 5 часова, али треба знати, да се и то време прекида одморима. Раеаоред одмора 2 ) је једна од најважнијих тачака. У Гисену је он од 1883. овако нанрављен: Приаремне школе (Уогзс1ш1еп) и IV и V разред носле ирвог часа имају одмор од 10 минута, а сви разреди порле другог часа 15 минута, посде трећег п четвртог 10 минута. Према томе трајање часова се емањује, што се вигие иодне ириближује. Кад школа иочиње у 8 часова, само ирви час за ученике IV разреда па на више траје читав сахат; за све остале разреде не траје више од 55 минута, други час траје за мање ученике 48 минута, за веће 53, треКи час за све ученике 47 минута, четврти 50, а иети 40 минута. Настава с« завршује у 12% тако, да су у 1 сахат, доба када се обично руча, сви ученпци код својих кућа. Зими, т. ј. од 1. новембра па до свшетка зимског полгођа, настава почиње у 8/ г часова. Тада траје ирви час за ученике до V разреда закључно 50 минута, за остале 55, други час за све ученпке 50, трећи псто толико, четврти само 45, а иети само 40 минута. Настава се завршује тачно у 1 сахат. На тај начин удешено поступно смањивање радног времена што је подне ближе и завођење одмора у четири, односно три маха, једино

') Рпе<1псћ ЗсћаГег, учитељ у Франкфууту на М. у своме делу »Радна снага и школа« наводп Јегетгаз О-оМћеГЈ-а,, који је изрекао згодну реч о значају сиавања, кад је тврдио да: »Деца пзгубе дан кад учитељ изгуби ноћ«. У цовије време истакнуто мишљење да учитељи подлежу раније своме иозиву но другп људи, не може се свуда применити, јер при томе треба обратити пажњу на личне прилике и могућне склоности разним болестима.

2 ) Философ Кант имао је обичај да своју џепну мараму остави подаље на коју столицу, како би на тај начин био приморан да устане и прекине свој рад, кад му марама устреба.