Prosvetni glasnik
762
НРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
токама и т. д. 1 ) Имају .ли учениди при руди добре карте и јесу ли одмакли у читању карата, оида се с карте може прочитати каквоћа земљишта, где је пустиња, степа, обрађена земља, мочар, шуме, баре; даље, железнице и канали, као и величина градова, која се обично означава на карти круговима различитих величина: да ли неко место има преко 10.000, или преко 50.000, или преко 100.000 становника и т. д. И какви се закључци дају извести из ових знања! Из броја упоредних кругова или меридијана сазнају се најразличније промене у односима топлоте и светлости, из посматрања геометриског уређења и одстојања степена многостручни односи оцењивања просторности, рашчлањивања и приступачности. Један поглед на богаство или сиромаштво речних мрежа, на правце, облике разгране и ушћа река, на односе простирањг: и дужине језера и бара, даје бескрајно редова закључака о особинама природе једне земље и њеном пресудном утицају на човека и један поглед на места становања и канале ставља човека у положај да посматра и даје му разлог с једне стране о његовој потчињености природним законима и о његовом духовном госиодарењу с друге стране. Од исто такве је важности и посматрање пластичности земљишта, поделе на висију и низију, особина узвишења, њиховог облика и висине. Све доприноси да се ирирода упозна у њеном животу и односу према човеку. 2 ) Заиста пут који води к овом циљу нити је лак, нитп пак кратак, а и с њим није свршен рад учитељев у објашњењу карата; у првом разреду које средње или грађанске школе може се само основ положити, на који ће се морати даље непрестано зидати до највишег разреда. Зато ће се с неких страна приметити, да за такву опширну обраду није довољан број часова који је одређен за геограФСку наставу. Не може се сасвим порећи оправданост овог приговора, али је исто тако оправдано и то, да геограФска настава само онда може испунити свој задатак, ако је ученпцима темељно објашњена карта. Карта је увек најважннје и најпотребније помоћно средство у географској настави, па зато долазн и све оно, што потпомаже њено разумевање, а с тии и корисност њену по наставу у ствари за које се мора безусловно наћи места. Не треба се у томе бојати нреоптерећености у географској настави. Темељније објашњење карата олакшава не само рад с, њом, него јој даје више живота, а с тим и всћп интерес. Што се дакле с једне стране више употреби на време, то се опет богато накнади с друге стране стварном олакшицом у раду и већим успехом. Ако је у осталом учитељ добро припремљен и увек тачно зна гато хоће и како мозке свој циљ најбоље постићи; ако ствар не обрађује сувише опширно, него предузима само
') Оћег1ап(1ег т ИЛеп'8 »РаЗа^о^. Јаћге8ћепсћ(;«, 23. Вап(1, стр. 92. 2 ) 81оћп, ^ећгћисћ Дег уег§1е1сћеп(1еп ЕгДкипЗе (Кб1п, 1879. Би МопЈ-Зсћаићегд), УоггеДе, стр. У.