Prosvetni glasnik

НДУКА И НАСТАВА

763

оио што је неопходио нужно за разумевање; онда је н дангуба око тога мања него што се на први поглед чини. II. Читање карата. Је ли ученицима објашњена карта, онда је учитељу задатак да их всжба у читаљу карата, како би у томе задобили што већу лакоћу. Да би се овај диљ постигао, карта мора да пађе у настави довољну употребу, а и биће за наставу веома од користи; карта мора чинити у географској настави увек полазну тачку и то не велика карта (за зид), 1 ) и не скица коју учитељ на табли нацрта, него карта у атласу ученичком. Ова мора бити поље за наЛажене, а велнка карта поље за вежбање у географској настави. Да велика карта није згодна за полазну тачку у геограФСКој настави излази већ из тога, што исту, па ма била и у великом размеру начињена, ученици не могу тако тачно иосматрати као карту у атласу; што нема за све области (земље) које се морају у настави обрађивати добрих карата за зид, а биће и набавка истих за многе школе одвише скупа. К томе још долази и то, што ученици морају своје задатке да уче и понављају из својих атласа, ради чега се исти морају узети за основ и ученици морају бити обучени у употреби истих. Тнме се вредиост велике карте никако не смању.је. Она служи за то, да се утврди оно пгго су ученици нашли у атласу гмд }'иутством учитељевим, а и да се слабим ученицима олакша налажење; нарочиту пак важност задобија велика карта у понављању и испитивању и ту може бити од велике користи. Још мање је иодесна скица карте да буде полазна тачка у геограФСКој настави, т. ј. цртеж који учитељ на табли начини; јер је скица несавршенкје очигледно средство од карте земљишта, а учитељ треба увек да тражи оно шго је боље, само ако може. Учитељ који место карте употребљава скицу као очигледно средство ради управо као онај, који при изучавању једне биљке употребљава не њу саму или какву добру слику њену, него гаематичаи цртеж, или као неко ,који ученицима диктира песму коју требају на памет да науче, а имају је у својим читанкама лепо и без погрешака оштампану п који тера да науче песму по том диктату, а није се уверио је ли он без погрешака." 1 ) Скица карте (цртеж) није подесан да буде полазна тачка у географско ј настави и зато, што ученик нри томе не може бити тако самосталан као кад гледа карту, пошто не изналазн сам односе објекта којп посматра, него је упућен да прецртава оно што је прво учнтељ нацртао. Врло је

х ) Изузетак од овог правила чшш прва карта, која се ученицима показује, а то је карта околиие места становања и само онде, где је нема као ручне карте, што је већином и случај. -) Вбисћег, .Ме1ћо(Ик, стр. 91.