Prosvetni glasnik

РАДЊА ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

29.3

С погледом на задатак рачунсвог уцбеника у опште и на љегову улотребу у неподељеним школама нарочито, требало би у овој Рачуници да има више задатава за нисмено рачунање (и то како са наименованим тако и са чистим бројевима). Задаци су махом лаки за решавање, али има доста нејасиих и неодређених а и неумесних захтева. Тако није иоказано како ученици да одговоре на питања на стр. 3, т. ј. да ли потпуним реченпцама или иа некн краћи начин (иир. 250 = 25 десетиц!); нејасно је шта се хоће задацима под г.) на стр. 5 (требало је у једном случају одређено захтеватп да се циФрама обележени бројеви прочитају, а у другом да се писиенима обележени бројеви циФрама напишу, као што је и учињено на стр. 6); нема смисла намерно погрешним потппсивањем ци®ара вежбати учонике у правилном потписивању {стр. 20). Има и нејасних, непотпуних, на п ногрешних де®иниција, нпр. о дељењу (стр. 66). Стварни рачунски задаци у овој књизи доиустићу да су истинити и природни, као што их иисац у иредговору иреиоруиује (и ако их повише има за које се не може рећи да с.у такви, нпр. на стр. 76), али су махош без особите стварне вредности. Ппсац се трудио да задаци буду „што општији, с обзиром на мењање цене производима." Боље би учинио да је задатке узимао из области наставних предмета који се уче у III р. основне школе. Уџбеник би тада био употребљивији, јер се ти предмети уче у свима основним школама у Србији, а у исто време, што је много важније, задовољио би један захтев савремене дидактике. У овој се Рачуници јако осећа оскудица у задацима из живота женскога света. Ово је за осуду кад се зна да данас у врло многим селима и женска деца иду у школу. У опште, моје је мишљење да господин Ћосићов рачунски уџбеник није бољи од Рачунице нок. Стевана Д. Поповића, п да се рачун у III р. основне школе може добро предавати и без овакве књиге. 21. Фебруара 1903. г. У Јагодини. Главном Просветиом Савету захвалан на поверењу д-р Душан РајичиЦ школ. надзорник. РеФерат г. Димитрија Ј. Путниковића гласи: Г^авном Просветном Савету Главни Просветни Савет послао ми је на нреглед и оцену „ Рачуницу за III разред основне школе ", коју је израдио г. Драгомпр М. Ћосић учитељ. Ја сам прегледао ову рачуницу и част ми је поднети Савету своје мишљење. Ова је рачуница рађена на основи пређашњега програма за основие школе, и у њој се у главноме иде истим редом и начином као и у рачуници, која је државно издање и која се употребљава у наншм школама више од 20 година. Садашњи пак нрограм за осиовне школе у неколико се разликује од нређашњега, па је требало да је и ова рачуница израђена но програму садашњем. Писац, по свој прилици, није ово учинио зато, што и држава није свој уџбеник дотерала према новом ирограму, па је мислио, да ће бити довољно, ако се само нотруди, да извесне ствари изведе боље него што су у садањој државној рачуници. Он је донекле у овом и успео; али има ствари,