Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

303

животињско, која је, као и све човеково прошда кроз више Фаза док није добида данатњу чисту Форму своју и мисао да 1е порекдо свих људк једно и заједничко, утрле су иут трећој неликој вези — човека за човека у свима просторима и у свима временима. Разумевање историје еве више везује нриродног човека за историјског човека; цивилизација човекова све се више везује јаким везама за прве мрачне почетке живота човекова на зем.љи. Историја има да покаже и докаже да су првобитни живот човечанства и његова борба с нриродом основни темељ све потоње цивилизације његове, да је у том првобитном мраку положен теме.в свега његовог прогреса, да су сви највећи н најтежи напретци учињени у то ирво доба, да су тада учињени сви основни проналасци и открића, без којих се сав његов потоњи прогрес не бн могао ни замислити, и од ко.јих су сви потоњи нроналасци, открића и нанретци само последице и деривације. Историја има да покаже да је у то доба човек усавршио своју телесну организацију, вечити и непромењљиви восилац његове душе, да је у то доба у главним цртама обележен цео гготоњн пуг човечанс.тва кроз историју и да је сва цивилизација његова само цвеће и нлод на оном истом дрвету коме је корен дубоко у мраку животињског, нриродног живОта човековог. 2.) Кад историја буде открила оне јаке и дубоке везе ко.је се никад кидале нису и које се неће и не могу никад прекинути, везе које везују нрвог човека за целу потоњу исгорију и Цивилизацију човекову, везекоје су дубоко затрпане у дебелом наносу историјског живота људског, у множини несталног и колебљивог у животу људском, онда ће то везивање цивилизације за животињски живот човеков, везивање истори.јског човека за природног, све више и успешније обарати све вештачке преграде, којима су уски интереси и неевесно одвајали једно од другог по.једине земље и народе, поједиие религије, језике, интересе и поједина времена. Све већа цивилизација јесте све веће срођавањс човека с целом природом, са свима људима у свима просторима и у свима временима; цивилизанија је Фамилијаризација човека и природе; и генетичким тумачењем најпосле ће се увидети да је човек род свима стварима у нрироди и свима људима. Тако ће разумевање истори.је све ]{ише доносити увиђање да се у свима појединим народима, земљама и временима врши само један једини непрекидни процес човечанства, да су сви народи и племена који су живели у историји једног заједничког порекла, да они сви раде на једном истом смеру, да су они сви браћа, и тако ириближујући их једно другом и везујући их, све више брише мржње између племена и народа; идеја човека све више постаје централна тачка око које се обрћу сви поједини народи, племена и расе, све поједине цивилизације, све поједине религије, ФилосоФије и науке.