Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

449

се спушта до 7%. Из тога је јасно да дечади више симпатишу тим песмама него девојчице. 5. У пету групу ушде су песме мешовите садржине: опере, морске песме и друге којих се деца ретко сећају. Од 2000 питане деце само четворо нису показали свој укус; два дечака су одговоршш да не умеју певати и зато немају омиљених песама и две девојчице нису могле показати, пошто знају многе љубавне песме. Деца су могла лакше именовати омиљену песму него објаснити свој избор. Један шеснаестогодишњи дечак лепо је исказао такву тешкоћу. Мени се највише допада : „1сћ тае18 (1авз шет Ег1бзег 1еМ" из Хенделовог Месије. Хармонија те песме је чудновата и кад је лепо пева сопран онда. ме жмарци подилазе." бигпеу у својој књизи Тће Роуег о! 8аипс1 тим поводом вели: „Ако ма кога упитате шта му се допада у лепој згради даће вам одговор који ће вас задовољити;. но ако га упитате зашто му се допада ма каква Моцартова мелодија он ће вам рећи: „зато што је лепа", и још ће вас због тога питања сматрати за будалу". Таквога су се погледа, по свој прилици, придржавала деца (19% девојчица и 16°/ 0 дечака) кад су, на питање зашто претпостављају извесне песме, одговорили за то што мисле да. су лепе. Да ли треба овде разумети да им се допада музика или што друго — не зна се. Што су деца старија тај је мотив ређи, но девојчице га исказују чешће но дечаци. 20% девојчица и 16% дечака одговорили су да им се допада текст и мелодија песме. Оба та мотива била су најјача при избору. Нека деца, 15% девојчица и 13% дечака, одговорили су да именоване песме воле због тога што оне у њима изазивљу пријатне нредставе, успомене. На тај начин асоцијација игра знатну улогу међу свима разлозима којима се деца руководе при резоновањима. У броју разлога Фигурише асоцијација песме са мирисом. Један дечак пише: „Мени се највише допада 1ле<1 топ с!еи ТаизЈез, што ја волим тај мирис; и кад чујем ту песму чини ми се да до мене долази њихов мирис." Нека деца воле несме у којима се говори о рекама зато што им се допада да гледају како река тече. Разноврсне историске асоцијације играју такође знатну улогу. Сћог1еу примећује да, кад чује „Ете 1'ев1е Виг§" или Марсељезу то нико неће мислити да он чује нсалм или марш, но он одмах асоцира прву иесму са сликом Лутера а другу са Француском револуцијом. Виггои§ћ8, американски испитивач птичјег живота, мисли да је асоцијација основа наше љубави према иевању птица, да несма пролећне зебе или цвркутање прве ласте не би нам изгледали музикални, кад не би са тим звуцима спајали никакве представе. На крају иснитивања писац чини ове изводе: Деца школског доба при избору омиљених песама руководе се разноликим социјалним разлозима.