Prosvetni glasnik

450

ПР0СВЕТШ1 ГДАСНИК

Најјачи интерес деца испољавају према народним песмама. Овај интерес с годинама расте и код дечака јаче него ли у девојчица. Интерес према духовној музици такође се увећава са узрастом, но јачи је код девојчица. Што се тиче домаћих и школеких песама то љубав према н>има с годинама сдаби. Љубав ирема музици јавља се као један од најјачих Фактора који утичу на дечЈИ укус према музици. Народне песме јако утичу на децу и према томе морају састављати главни део музикалног образовања, у нижим шкодама. Предавање историје такође несумњиво мора показати велики утицај на развитак социјалних осећања. Да би објаснили на чему се оснива дечја вера у какав историски Факт и у чему се састоји утицај историје ■- двема групама деце, више од 3000, у добу од 8—16 год. стављено је да одговоре на питање: Прва група морала је да одговори: зашто они мисле да је некада живео човек, по имену Ђорђе Вашингтон. Другу групу су питали да именују какавгод догађај који се десио пре њихова рођења а који они сматрају за ноуздан и да објасне. на чему оснивају веру у његову истинитост. Из упоређених одговора тих обеју група може се закључити, да деца имају пет врста различних разлога на којима се оснива њихова вера у известан историски #акт и да су ти разлози различни према годинама узраста. Деца млађега доба оснивају своју веру на причама о томе да је Вашингтон живео и они верују томе. Приче, које су чули у својој соби, јављају се као главни извор њихова знања, а највише се деца ослањају на ауторитет матере. Ну у току година ово веровање знатно опада. Други разлог је читање; деца веле да су о томе читала, у току година и тај разлог онада и како у првом тако и у другом случају историски се ®акт не односи ни на одређено време ни на одређено место. У животу детета као и у животу дивљака наступа време кад он почне придавати значај поузданим извештајима. Књига се у том добу јавља као зборник истинитих знања. То се дешава кад дете има нека извесна знања ; тај разлог се најчешће наводи у 16. години, више од 40%. Многа деца ос-нивају своју веру на каквој очигледној вези са нрошлим Фактом. Она се позивају на какву слику, споменик, светковање годшнњице и т. д. за доказ истинитости догађаја. Један дечак вели : „Ја сам потпуно уверен да је Ђорђе Вашингтон живео јер сам видео много његових портрета а заједно с тим ја мислим да нико не би могао нацртати тако дивно лице без оригинала." Девојчица иише: , Ја мислим да је Вашингтон живео пошто светкујемо дан његова рођења." Дечак из друге